Storm -En tankedump

Senaste inläggen

Av storm - 29 maj 2010 13:27

Falun. Vägen dit kan nog sammanfattas som såhär: gillar du att mörda små fridlysta djur? -Sök jobb på järnvägen! Desvärre höll jag på att köra på en flicka vid övergången i Falun..

Fick syn på några najs Re i Fln dock   

 

Vägen hem kantades av halka, folk som spatserade i spåren (ljusvita mjukisbrallor?) och lite glömda dörrförreglingar..

I Cst stod ett tåg med flera seriösa dörrfel samt en förare som ville ta mitt tåg som inbyte. Virrade runt på och invid spår åtta stängandes av dörrar på samma tåg. Fan, bistron är ju full med mat också! Telefon..

 

Stannade till vid forneringsplattformen och hjälpte Lsg-killen med cartsen..

Kommer ned till Hgl, lok i stall säger plastkontrollen. Ställverket tycker rundgång. Telefon..

Av storm - 27 maj 2010 22:15

Uppsaladag. Dom sedvanliga bomkrypningarna, dörryckningarna och nära-döden-incidenterna infann sig så klart. Denna dag blev dock kryddad av en hoppa-bock kappkörning av rang med blodpropparna. Jag lyckades göra en toksnabb pitstop i Märsta som mynnade ut i en omkörning av den Regina som samtidigt tog vägen via Arlanda. Har jag tråkigt? Satsa på det!

Av storm - 25 maj 2010 17:17

Fan, för att fortsätta den här dagen sitter man nu på Norra Ban

 

-i häpen tystnad i loket på 2027 som även detta fungerat klanderfritt hela vägen hit från G!

Hallsberg gjorde även på hemvägen ett försök, dock utan att lyckas.

Var jag sex minuter tidig in till Cst eller? 436:an? Visst ja, TFör är död..

Vansinnigt ölsugen, plötsligt...

Av storm - 25 maj 2010 10:54

Om man bortser från risig gång och en tämligen trött förarstol (många arslen, du vet) så var 2024 felfri! Dagens första gulliga småfågel köpte holken strax utanför Hellsburg, ungefär samtidigt som dom röda signalerna började tätna. Jag spenderade några minuter att försöka vindrute-torka få bort en (inte så-) gullig liten småfågelklump från framrutan, torkarbladet samt spolarmekanismen medans signalen framför bytte ljusöppning.

Allting bara förlöpte förträffligt och inte ens H-passagen lyckades sänka X2-framfarten mot G!? Men jag ska strax hem igen, ja..

Av storm - 24 maj 2010 18:15

slaskturen börjar med ett varv med en eskilstuna-sms till Uppsala och tillbaka, sedan ner till Hagalund. Telefonen ringer. Det är chefen som undrar vars jag är nånstansch? "I bajset" svarar jag(?) Tydligen så var en skyddsrond planerad som jag inte hade ledigt till..(?) Personalplaneringen är chokad, som vanligt, jag får ta en egen skyddsrond vid ett eget datum.. Ska nog börja den i min kalender alt. skallen, tror jag.. Inga övriga katastrofer händer och jag avslutar min arbetsdag med lite X2-snurrande..

Av storm - 19 maj 2010 19:46

Jaha, det var tre dagar med SO-utbildning det. En alldeles för högljudd Storm som minsann visade vissa gubb-tendenser (mellan barnsligheterna).. Jag var även ärlig mot madam utbildaren och visade viss skeptism i och med att det var förlagt i frösunda och inte i "borgen". Men de hele var faktiskt riktigt bra ändå!(?) Får se hur mycket som fastnat, vill ju inte göra ett (h)AFS-verk av mitt förtroendeuppdrag, inte   

Imorgon är det "se upp för STÅG-dagen" förresten!

Av storm - 17 maj 2010 08:57

Bättre ArbetsMiljö.. i tre dagar. Lättlunchernas rike, slipsar och lättsamma samtal..

Av storm - 16 maj 2010 18:54

Chicodags. efter sisådär nitton tusen steg har jag fortfarande inte kommit nånstans. Pja, hem då möjligen.

titta lite närmare värmeposten.. finn ett fel.

hmm.. är detta såndärrn mådärn "fuzzy logic" mådäll?

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015
>>>

Tidigare år

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Ovido - Quiz & Flashcards