Storm -En tankedump

Senaste inläggen

Av storm - 10 maj 2010 21:15

Falunvarv, dagens debakel handlar om en såndär svartmålad vagn med X2-aktig inredning. Och knas med dörrarna varför den tidigare gått med samtliga dito avstängda. Nu skulle den kopplas loss och dras ned till Hgl. Detta meddelas mig en kvart innan avgång..

När väl nån ringt och meddelat växlaren är det fem minuter till avgång och ingen är på väg med nåt reservlok (jag?)..  Jag säger till växlaren att det inte blir nån avkoppling (pärs, pananlikör och parkbänk?) utan att denna vagn nu följer med till Falun istället eftersom vi nu har vår avgångstid!

--

Solen tittar fram mellan regnskurar och ger sånt där märkligt ljus under regnmolnen, finfin körning   

--

Nere i Hagalund är det kaos, som vanligt. Det verkar vara kronisk personalbrist och ingen dyker upp för att assistera min rundgång. Jag blir lite sugen på att bara bromsa ned o smyga iväg mot (den ganska blöta) solnedgången.. Detta gör jag dock inte och får inte ett, utan tre tack från den stackars sura, blöta och i de flesta övrigt sätten arga växlaren..

Av storm - 5 maj 2010 19:45

Oj, nu var det riktigt länge sen man skrev nåt här..

en re-kapp kanske är i ordning då..


[edit]

Den femte-sjätte maj åktes det åter igen till Mora, lite spridda händelser från detta blev:

  • En nära-person-påkörning-vid-vägbom i Uppsalatrakten (såja hjärtat sakta ned, ingen fara)
  • En trevlig och lite märklig diskussion med en Morabo nere vid den nybyggda träbryggan samtidigt som en sallad skulle ätas.
  • Sovknep 2.0 lyckades! (Träna o simma satan i simhallen samt gå i säng och påbörja snurrandet klockan sju på kvällen!)
  • Radion hävdar att vi européer tydligen ska bestå till 2-4% av Neandertalgener, jag hävdar att vissa av oss absolut har ett par procent sapiens sapiens !
  • Säsongen är nu officiellt öppnad för SVäldigt Platta Småfåglar i och med med min första lärkhjärna med spya som hamnade bredvid, på och runt min vindrutetorkare.
  • En trasig hastighetstavla i Knivstatrakten som numera visade det något dubiösa beskedet "0hl" ?

[inte edit, typ]

Av storm - 4 maj 2010 21:00

Fan, märkligt.. Jag blev så paff att jag glömde blogga om det..

Körde till götet igår. Inte nog med att jag faktiskt ankom G, jag var även i tid!?

Bortsett från en driv-resett vid Cst inför avfärd, pajad korglutning i vagn fem och en herrejössesmängd med "4H" -indikeringar i Hallsbergsregionen (är dessa vägbommar byggda i Örebro månne?) hände det inget på ditvägen!?


På hemvägen händer det ännu mindre krejer och jag börjar räkna plusminuter tills jag behövde två händers fingrar för uppgiften!? .. Till Katrineholm iallafall där jag får tre nollor i ATC och får krypa sakta igenom stationsområdet i väntan på att den X2:an som stod inne fixat sina dörrar samt klämt iväg...

tre-fyra minuter efter tidtabell ankommer man Cst! Oj, det var länge sen man hade en nära-svarta-siffror-upplevelse!

sjukt..

Idag var det skyddsombudsmöten om vartannat.. Imorgon? Undra om en filminspelning kan vara nåt?

Av storm - 2 maj 2010 19:30

Bkb, ja..  Typiskt att man lyckas bli fångad på bild just i detta ögonblick:

Men faan vilken skön dag! Hade inte min gammelknarr fått lite oljeläckage så hade jag varit innanför grindarna vid tiotiden. Tror jag testkörde långt över hälften av samtliga hojar där, kromslädarna inkluderade! Dom fick bända bort mina fingrar från gasrullen på 1198:an strax efter stängning..

Mc-Live var evenemanget, bilden är schnodd från http://meramotor.com där en trevlig fotograf har sitt tillhåll!

Ett bra mycket bättre minne från Bkb, detta..

  

Hoj
Av storm - 30 april 2010 23:45

Gubbvarv till götet, jo tjena..

Lämnar Cst med multen fyra-fyra-ett, får direkt ett s.k högnivålarm vid Malmsjö. Självklart den bakre enheten, hjulaxlarna längst bak..

När jag väl ankommer Söö är jag redan trettio minuter sen (till södertälje! Starkt jobbat P.G), gör mina kontroller. Jag upplever då inte att jag har nån varmgång men säger till fjärren att jag ska göra en ytterligare kontroll vid stoppet i Katrineholm.

I K är ett av boggiernas axlar varma, dock hade jag fått "4H" vid den närmsta plankorsningen så skivorna var stekheta.

Kunde inte riktigt avgöra om det var hjullagren eller skivorna som var boven. Stänger av bromsen på berörd boggie, notifierar driftstöd samt sätter ned hastigheten till etthundra (känns bekant på nåt outgrundligt vis..). Meddelar fjärren detta samt begär ett extrastopp i Hallsberg för ännu en kontroll. Ombordarna ser till att alla resenärer som har lite mer brått kommer ombord på "direkttåget" till götet som nu fick ett extrastopp i K.

I Hellsburg kommer vi inte in till plattform utan får stå bredvid personbangården. Axlarna är varma, skit också! Min nästa brajta idé blir att helt sonika koppla bort den bakre enheten och köra endast den främre till götet. Så sker också, fast efter en växlingsmanöver till plattform, för våra resenärers skull. Efter ett par-tre-fem trehundrafyrameters promenader står de två nu isärkopplade X2:orna o surar i H. Folket tar plats i den främre enheten och vi rullar mot G igen, nu åter med "20" i ATC-displayen.

Mitt tåg är nu så pass sent att det tåg som jag skulle kört från götte har fått en jourförare samt lämnat G, fjärren tycker att Falköping är en bra mötesstation för förarbytet. Vid ankomsten F inser jag att jag då har kört i ungefär sex timmar, är tämligen sugen på att äta middag samt ett eller två besök på tryckeriet (pappersarbete, du vet).. Gör ett tårdrypande utrop i resandetåg fyra-femtio angående detta och anger en ny avgångstid från samma station en avtalsmässigt godkänd stund senare.

Oj, jag som tyckte att äta grottlåda på hotellrum var skabbigt.. pröva att göra det i tåghytten, med trehundra på-väg-att-bli-upprörda - resenärer bakom ryggen. Sen att ombordarna inte var direkt imponerade heller.. Men det var förseningsknepet eller ställa-in - knepet jag hade till hands, så vad gör man.. Fjärren var inte heller så värst impade.. stå i en halvtimme på tågspår osv, hmm.. Tror tillåmed att riskledningen ringde o gnällde lite. Jobbigt att behöva vara motvallsgubbe( och hålla på våra avtal) för att få i sig lite mat..

Hade dock fina stämnings-fyrverkerier i F att titta på!

Tåget tillbaka hade vissa DiLeva-problem så jag fick sätta ned hastigheten manuellt för att inte få problem vid eventuella plötsliga röda signaler, körde mitt GPS-knep med mobi-smäcket ett flertal gånger för en riktigt sweet och regelmässig hastighetsanpassning.

Kom ned till Hgl, kopplade henne till post och åkte hem..

Bkb på söndag?

Av storm - 27 april 2010 20:30

Ett tåg körs till Eskilstuna,

det bullrar från ventilationen,boggierna och tryckluftsbromsen;

Det brusar inte från radion.

Av storm - 26 april 2010 22:14

Uppföljningsdag!

Till Uppsala, no less.. Min vana trogen så hann man med växelfel i Karlberg, FISfel i ena loket samt (falsklarmande) läckande huvudledning i det andra. Sedan dom sedvanliga lokbytena vid plattform samt tuta-för-att-undvika-nära-döden-upplevelse-för-plattformist (som efteråt nog behöver både nya brallor samt blöja kallingar.

En perfekt (normal) dag att ha Uppsa.. Uppföljning(!) på mao..

Sedan att uppföljaren var en riktig (ång)lokförare gjorde inte saken sämre!

Topp!

I morgon ska jag gå upp strax innan snorottan för att o-parkera en U-pendel.. eller nåt..

Av storm - 23 april 2010 19:30

Kommer knappt ihåg nåt från hotellrummet, brukar betyda att jag antagligen: a) rammade pannan i handfatet. b) blev drogad vid receptionen. c) faktiskt sov hela natten!? d) alla ovanstående(?).

Eftersom jag vaknade i sängen utan svullen käke eller exploderande huvudvärk/kondomer i rektum, så kommer Hässelbygårdsskolan i detta fall välja alternativ "c", faktiskt! Sjukt!

Är sjukt nyfiken på hur denna X2:a komer att bete sig! Det är fullbokat, även rullstolsplatsen är tagen! Ingen press här inte..

Hon går riktigt bra (ombordarna klagar på viss dålig gång dock) med finfina bromsar!

Allt förlöper onatürlicht bra ända till strax efter Flen då den gula lampan börjar blinka.. Korglutningen i vagn fem gnäller över en oljenivåvakt.. hmm..

Lite senare kommer mer gnäll över en annan nivåvakt i samma vagn!? Ehm.. ajaj..

Direkt efter detta tänds "Ej klart Ö-hastigh." och den sista nivåvakten som systemet har larmar..

Samtidigt som jag kontrollerar i backspegeln/saktar ned, ringer ombordarna fram för att påpeka det jag nu redan konstaterat om KL-funktionen i vagn fem: U.F suck.. Ber dom stänga av hela KLabbet för att eventuellt hindra resten av oljan att lägga sig på utsidan av tåget. Driftstöd noteras. En kontroll görs vid stoppet i Söö, japp! Behövde inte ens gå dit för att konstatera fakumet, lukten av olja räckte.. Men vi var fem minuter tidiga in i Cst! Trots att jag körde lite långsammare den sista biten.

--

Dagen är inte slut, jag ska till Eskilstuna först..

Äntligen har jag hittat en användning för den nyinstallerade bilstereon i X40 vars antenn bara måste vara kopplad till jorddonet eller nåt. Man får inte ens in P1 på den! Sätter min telefon på spela slumpvis utvald musik och slår på den inbyggda Fm-sändaren! Succé!

Slapp köra på nåt, ankom både Et och Cst med marginal. Kände mig åter rätt besegrad, begav mig hem..

Kommer nog sova hela helgen, tror jag..

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015
>>>

Tidigare år

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Ovido - Quiz & Flashcards