Storm -En tankedump

Senaste inläggen

Av storm - 14 december 2009 23:45

Körde till uppsala.. schpännande liksom..

När jag ska lämna U så få jag inte grönt och fjärren meddelar att det finns en beläggning. (?)

I andra fall skulle , t.ex tandläkaren, tagit fram borren, en sådär läskig sond eller citronblästern(?). Stockholmsfjärren tog fram en blankett.. Dagens första tryck på den röda ATC-knappen, ja..

Passerade Rosersberg i god hastighet och gav därav årets första plattformsmulning a-la niovagnars loktågsms@160km/h, på lite hugade resenärer som trodde att mitt försenade Uppsalatåg minsann var en trevlig o go vitblå Coradia Lirex..

Vid Marabou hade ett rådjur mycket riktigt fastnat mellan det ny-uppsatta viltstängslet och mitt spår, sprang som besatt för att komma undan min hundrasextio-virvel-framfart.. hmm.. Tror den klarade sig, dock såg jag bara vitt i backspegeln..

I Hagalund tog en förarlegend över ett av de tågen jag skulle skyffla till Cst, plötsligt hade jag en tvåtimmarsrast och ingenstans najs att spendera den(?)

Tog mitt nästa fordon från Hgl till Cst, parkade på spår sjutton där jag bytte ände.. Missade att kontrollera dörrförregling och en hord resenärer smet ombord, tog plats nånstans i vagn tre..

Fordon?

X2 såklart, denna gång skulle det köras norrut från Cst!

Kallt och bitande på plattformen, släppte in de övriga resenärerna så fort mina ombordare fått lite koll på bistroinnehåll och förstaklasscarts.

Länge sen man körde ned i pendeltråget förresten.

 

Fyfan va najs att räjsa manövervagn! Dock en mycket tråkigt sträcka mellan Uppsala och Gävle för ett fordon med en sexa på överskridande = 200 blås genom det allra mesta, även kurvorna.. passade mig alldeles alldeles utmärkt.

Dagen fortsatte med ett par enheter X40 som ville åka till Sandviken och tillbaka, tror vi hade sju-tio kunder med oss dit fördelade på två hela enheter X40..   Tomtåg tillbaka..   

Ungefär i jämnhöjd med Gävleplattformarna  dör  ATC, tjuter otröstligt samt lyser med den röda-lampan-of-death!

Jag stannar (va, är det sant?) och stänger av eländet för att köra utan in till Maxim, eftersom jag ser nästa huvudsignal som har "rörelse tillåten" i växlingsdvärgen.

 

Parkerar eländet på ett ledigt spår, vrider upp en rolig äggtajmer-funktion och tar mig sedan till hotellet..

Av storm - 11 december 2009 14:42

Fan, detta var tider det. Den gamla onda tiden då X2000 gick i nästan trehundra:


Och såg ut som en Kikuyu Colobus..

   

Det var tider det..

Av storm - 10 december 2009 23:45

Åkte ett sånt där pendeltåg till Solna, drog på mig refläksvästen och tog en hike till bagarhundsedpån..

Mina nyköpta kängor visade sig inte vara några bromsskor inte, dom satt som gjutna och var ap-sköna. Lite M90-gympaskorskänsla liksom. Vi snackar även ECCO!(?)

--

Hämtade upp en X40 som skulle åka till Ljusdal, lämnade denna till en hugad lokf med välstruken skjorta på ett av säckspåren..

Min gamla loktender ryggsäck har gjort sitt redan så jag hämtade en ny hos nerdservice. Jahopp, där gick en epok i graven.. den nya väskan är nästan snygg och en bit mindre, nu slipper jag kanske vältrisken som var tämligen överhängande med den förra  

--

Vänder upp två X40-enheter på Charlesburg och blir bortglömd av fjärren, inte en gång utan tre gånger!

Vilket innebär att jag även blir omkörd där jag till slut parkerar på spår elva, inte en gång utan ytterligare fyra gånger!

Tydligen något spårledningsfel i Sst som jag även gör ett hyffsat oproffsigt och ospecifierat utrop om. Dock lägger jag till att jag strax skulle köra riktigt rackarns fort när vi lämnat Stockholm så vi inte skulle bli så rackarns sena..

Tanten-i-taket har nog slut på Läkerol eller något så jag får göra alla utrop "la manière du ninja" vilket tar bort alla mina hjulkäppar när det gäller bromspunkter efter resan. Kan säga att jag bromsade lite väl tidigt in för vissa stopp..

Koppelkåpan började spöka i hög hastighet, vid möten odyl. Ytterligare en jätteljus blinkande lampa att bli bländad av i mitt plastmonster till förarmiljö, grejjt..

--

Vi lämnade Arboga en minut efter tidtabell pga (tack vare?) en extremt kort vändtid.

Jag proppar ut huvet genom korvluckan vid Kungsör, som jag brukar. Jag observerar en ung man med sånadär svarta mysbyxor och en likasammafärgad hoodie som liksom smyger omkring på plattformen. Han verkar hålla sig ur sikte för mina ombordare med flit och rör sig sakta mot den gaveldörr som är längst bort från avgångssignaleraren, ergo närmast mig. Så fort han upptäcker att jag tittar på honom rycker han till och stannar tvärt, påbörjar ett försök att se oengagerad och slöslapp ut. Börjar spatsera lite långsamt, gammalgubbmässigt, på stället sådär för att strax därefter inse hur fånigt det måste sett ut. Sedan tar han sats, springer mot det halvkorta rörstaketet och hoppar över, lite oplanerat halvklumpigt.. smyger iväg, låtsas som att det regnar.. Fan, jag har ju duschat idag!(?) Dock behöver jag kanske klippa mig men ändå!   

--

Dagens sista jobb är en passresa med en Falun-X40 som ska multas isär i Uppsala. Jag ska köra den avmultade, bakre enheten tillbaka till Hagalund via Solnatunneln..

Det är tio minuter av kontrovers och ständiga högtalarutrop om vem som ska sitta var och på vilken våning innan vi rullar iväg. De två enheterna är proppfulla, jag har tagit plats i den hytten som jag ska av-multa ifrån. Det blir nå knaas med dörrsignalerna så fort jag aktiverar min hytt, mina dörrar går igen! Mitt i folks avstigning, kan jag tillägga.. Får via denna blogg be folk om ursäkt för coradians dåliga sätt, måste ha klämt tio-femton människor på samma gång med mina tre dörrar innan jag noterade den släckta "öppna dörrar" lampan. Ingen skällde på mig dock(?).

Som vanligt får jag inte broms loss efter avmultningen och jag får fundera.. Dock kommer jag på baltazarlösningen denna gång, rusar ut för att dra i det där röda handtaget på kopplet för att stänga koppelventilerna. Broms loss! Fan va jag e bra! Host.   

Min kollega drog sedan vidare mot falun och lämnar mig ensam kvar vid den, nu spökligt tomma plattformen.. Hu..

Drog iväg mot Hgl i X40-fart! Rackarns va wicked det skulle vara att köra X40 på Uppsala! Maj gadd, knappt trettio minuter till U, tag plats!

Stannade i Solnatunneln, bytte ände.

Körde ned och ställde av på ett lämpligt spår.. åkte hem.

Är jag inte ledig igen imorgon?   

Av storm - 9 december 2009 20:30

Ledig, passade på att shoppa lite skor odyl. Märkligt det där att när jag väl kommer iväg för att shoppa så blir det alltid dyrare än fruns rundor?

Sedan har jag hittat mitt nya kall på byggfronten! Dyklampa någon?

Har en massa jag behöver lära mig on DC-DC omvandling först.. sedan ska det svarvas och fräsas   

Imorgon blir en lång Arb-etsdag med vissa U-lägliga och påpassliga resor(?)

Av storm - 8 december 2009 17:08

Tror jag somnade halv elva ungefär... Dock så vaknade jag klockan kvart över tolv av nåt konstigt ljud (skrik o bråk i korridoren?) och kunde inte somna om... Fick iallafall ett par dieslar som sällskap på småtimmarna

Bilden är välfokuserad om man jämför med hur skarp jag var vid tillfället.. Dessvärre pep dessa bullerburkar iväg lite senare för att lämna mig i o-mysmullrig-tysthet.

Klockan fyra pep klockan och jag inser, eftersom jag faktiskt vaknade, att jag måste ha somnat till slut, där vi tvåtiden. Jag känner mig ovanligt kudd-o-fil men samtidigt väldigt allting-annat-ofob!

På Maxim står mina två X40-enheter, dom är pigga och glada.. jag blir nästan sugen på att blockera ett par dörrar och flippa ned ett par db här o där för att dom ska veta hur många röda ikoner jag har i pannan!

Tar mig ett par extra (trötta) funderare när jag växlar ut mot plattformarna, mja hur låg den där växeln egentligen?

Men varvet till Sandviken går tyst och lugnt till, vips sitter jag i lilla skubben och väntar på LjusdalsExpressen som jag ska köra till Stockholm..

Ankom Cst, ankom Hgl, kom hem, ankom sängen (hemma) där jag tog ur, tog ned samt kopplade värmefilten..

Endast för att bli uppskrämd av postkillen en timme senare..

Av storm - 7 december 2009 23:45

Då var det dags att återvända till Gävle och snurra runt i en säng,tröstlöst, i sex timmar på ett hotell överliggning!

Var nere till Hagalund och hämtade ett niovagnars sms med två av dom lite mer åldersdigna loken (läs slitna). Vi pratar dock fortfarande Rc6 med sms-mult-möjlighet.

Jag är lika trött detta Uppsalavarv som jag var sist jag hade detta jobb(?).    Det ena lokets HEL-utrustning anser att ett huvudledningstryck på 490 ka-paww är fullt tillräckligt för att få respekt av vagnarnas styrventiler varav det andra tyckte 520 var mer passande. När vagnarna fått åtnjuta det lite mer rejäla femhundratjugo-ka-paww var dom, i Uppsala, inte så värst impade av en liten fjäderfjuns på fyrahundra-och nånting.. Ibland är det dock tur att puckot längst fram råkade hamra på en av chimpans-knapparna, denna av det något missvisande namnet "utjämning". Efter att jag tryckt på knappen var alla vagnarna rörande överens om att storleken inte hade nån betydelse, det är själva rörelsen som räknas (i bromsreglaget)! Titta inte på mig sådär, jag pratar stora luftventiler, rejäla kompressorer, långa ledningar och sånt!! Snusk!

--

I Märsta är det mörkt, kallt o trist.. och fullt med folk som springer än hit osv.. När vi äntligen får igen dörrarna fortsätter springet fast nu vid övergången och jag får tyvärr blåsa trumpeten på en man i sina bästa år som gjorde en klassisk "stockholmare": Springer för att komma ut i plankorsningen för att sedan stanna tvärt, mitt på spåret! Den fortsatta färden blev långsam-spatsering i stilen "Hey! I'm WALKIN' ere!".. Han återupptog sin tidigare spänst och form efter en kort blåsning i trumpeten. Märkligt (googla ordet "farligt") beteende det där.. 

--

Äter min grottlåda uppe på Cst i sällsis med sveriges snabbaste lokförare, no less! Det var även ett flertal andra instruktionsförare där som skulle testa våra två ERTMS-utrustade lok med ett fång sovvagnar emellan, lät kul. Synd att dom skulle åka "fel väg" till Suc.. suck.. Jag lyckas även få beröm från våran största mustasch tillika instruktionsförare och mentor!! Blev riktigt glad!   

--

Passresa till Gävle.. Tåget skulle ha haft fem vagnar, nu hade det sex pga. vagnsbrist (?)(nu är du där igen! snusk!) Jag tog plats i den obemannade och nedsläckta vagnen för en rackarns behaglig (och o-åksjukig) passresa till Gä.

Scandic Gävle, denna gång våning tre med utsikt över bangården... ifall jag känner mig lite ensam alltså..

Av storm - 6 december 2009 23:11

Jag ljög, detta borde vara mitt sista chicopass! hmm..

  Så här gör man för att tömma bajs nere i pooh-lane  förresten:

Stanna tåget (rätt viktigt) vid en tömningspost.

Leta upp en sån här slak slang:

Stoppa den här:

(X40)

Eller här:

(X2)

Sedan tryck på nån knapp:

Då tänds en rolig lampa:

Vilket innebär att tömningen påbörjas.

Har man tråkigt kan man alltid spana den lilla acrylplaströrsnutten för att se vilka bääd doos som passerar:

Idag var det nog mest flytande krejer..

Dom som jobbar på shitstreet får ett toklass med sprutor varje år, dom är aldrig sjuka!

--

Dom har ont om folk idag, jag får flänga än hit, än dit för att hinna spola alla toaletter, hänga koppel, kolla gaveldörrar och starta ATC på en mängd tåg.. Till slut är jag så hungrig att jag håller på att krevera, passande nog får jag då gå och äta lunch middag. Kvällen fortskrider i samma tempo fast nu har jag ett annat problem, jag behöver göra pappersarbete, besöka tryckeriet osv.. Det är självklart då som konsekvenserna av dagens kontaktledningsras börjar kännas i depån med tåg som plötsligt står lite överallt på Cst. Jag kastar mig i en taxi samtidigt som jag försöker skrapa fram ett lämpligt tågnummer för det tåget jag skulle köra ut till Hgl. Jag meddelar tågledaren numret på min favoritskrivare på Cst, ber honom skicka min körplan dit medans jag skiter stopp i toan pudrar näsan. Är det bara jag som tycker att dom där nya snålspolande toaletterna är på tok för klena för en rejält manlig näs-pudring? Hmm igen..  

Kommer till slut upp till plastkontrollen igen för att få konstaterat att mina tjänster inte längre behövs. På min väg hemåt passerar jag fikarummet där någon precis fått reda på något om någon urspårning! Jag utbrister något om dålig hörsel och smiter ut bakvägen.. pust..

Har däremot hört något om Gävle imorgon, hmm..

Av storm - 4 december 2009 13:45

Det är fredag, det är kväll och jag är på jobbet. Det är dags för "multen" till Götet!   

 

Tåget är fullbokat vilket innebär att runt sexhundra personer nu sitter i andlös spänning och inväntar genomtändningen avgången! Antagligen är det ännu fler ombord..

Pratar lite med min Avgångssignalerare, hon frågar lite skämtsamt om jag har planerat nån kontaktledningskatastrof eller nån smaskens älgpåkörning. Jag svarar att inget av dessa står på menyn, dock så blir det kanske några modulfrånslag..

--

I jämnhöjd med flempan knackar allvaret på med ett gäng olika styrfel på nät och maskinströmriktare, dock gick brytaren att få i med samtliga moduler igen.. pust..

I södertälje passar alla som klev på i fel tågsätt att springa fram och tillbaka mellan enheterna, tror tillåmed att nån försökte kliva in i min bakre drivenhet, med dåligt resultat.

Jag bromsar in mot Katrineholm, ska stanna där. Är tidig och får initiellt rött i infarten..

 

Tänkte göra ett eco-friendly stopp och börjar bromsa tidigt med enbart elbromsen. Dock får jag fel på körkontrollern (enligt FIS) och får raskt tänka om mit retarderande för att inte svischa förbi hela klabbet, jaja.. Vad är väl en elbroms i en X2:a, den kan ju vara väldigt väldigt fungerande och bra och alldeles alldeles.. paj!?

Jag är dock rejält tidig in i K vilket ger alla påstigande chansen att försena mig ordentligt, vilket dom gör.. Jag är fyra-fem sen från K..

Vid Högsjö får jag köra högerspår för att passera ett loktåg som, enligt fjärren, haft en smaskens älgpåkörning. Med all the trimmings..

Här nånstansch börjar FIS:en klaga på att min bromskontroller är knas?! Jag testar att trycka upp HL-trycket en liten bit och sedan utjämna för att få bromsreglaget att hamna "i rätt läge".. vilket fungerar(?)!


Dagens första suicida däggdjur uppenbarar sig i Slättetrakten. Dock ångrar sig den lilla kaninen och skuttar istället i diket.

Strax efter Falköping hostar tåget till, sätter en modul i halsen och den gula lampan börjar blinka, ilsket. Får även andra fel såsom nån överström på tågvärmen och nån Motorströmsreglering.. (?)

Då har nedräkningen påbörjats, tre moduler kvar, ungefär halva sträckan körd..  

Jag rapporterar alla uppkomna fel till driften, grämer mig lite över den korta rast som jag skulle haft i Götet nu blir ännu kortare..

I Alingsås är jag dock bara tre minuter sen!?

Lyckas pricka en pendeltågslucka med precision och ankommer G tre minuter innan tidtabellen dikterat!!

Jag kliver bak för att kontrollera styrkorten och lite andra motorskydd, går till mitten av tåget. Multar isär ettan från femman, sätter dit koppelstag och pungskydd enligt konstens flesta regler samt startar upp båda enheterna. Eftersom det är femman som har dribblat bort en modul så hjälper jag den att hitta den medels en nårsk resätt!! (www.dra-ur-sladden.nu)

När allt var sagt (till driften) och gjort (pungskydden, ja..) fick jag ändå en knapp timmes lugn o ro i bistron på 2005 för att tjõta lite med ombordarna och grotta i mig min gråttlåda..

--

När jag lämnar Götet (ja, jag har kommit ihåg lilla lådan på plattformen) så gör jag det precis i tid och med en person som springer bredvid tåget på plattformen!

Tips: Gör inte det, jag som förare blir lite osäker på att personen ifråga kanske har fastnat med nån sorts väska/bondage-grej alt. ballen i en av dörrarna!

Hursom, denna person är ett par sekunder ifrån att (jag) försätta tåget i en ordentlig inbromsning mod. Mg! Jag använder tyfonen (mitt i götet) och han avbryter sin joggingtur samt viker in mot plattformens mitt så jag kan konstatera att han inte alls satt fast nånstans(?)

Jag blir sjukt grön i TFör-listorna ganska tidigt in på resan österut och får genomlida en röd signal i Bryngenäs en kort stund så pendeljanne kan kasta sig i sida.

I Herrljunga får jag ensån där kul tre-enighet i och med att någon annan lokförare råkar trycka in nödsamtalsknappen på sin gummianka samtidigt som jag ankommer en nollsektion och även en hastighetsnedsättning (som jag därför måste bromsa inför med luftbromsen).

Skönt med en tinnitushög-cerebral-pares-telefon-signal samtidigt som det piper om huvudbrytaren och ATC! Samtidigt!

I övrigt verkar X2-damen vara ganska nöjd och lugn så vi fortsätter i tystnad.

Ända till Järna då fjärren ringer för att gnälla om ett alldeles för högt upptryck på strömavtagaren. Jag får även hot om en ny sth om jag inte grejar en ny patograf. hmm..

Jag meddelar fjärren att jag byter strömavtagare, jag kan göra detta medan jag rullar men måste dock ned till hundratjugo först.

Jag saktar in mot Söö, byter strömavtagare, ringer fjärren och bromsar sedan ned mot plattformen. Tror jag är ungefär snortidig till Söö men eftersom vi inte har några påstigande så rullar vi genast vidare mot Cst.

Är fyra tidig in på Cst, det D-raka paret som druckit upp allt vin från bistron rumlar av, är glada!

          

Träffar på en kollega i en annan X2:a från Malmö (Linköping) vid spår arton, han är också rätt trött o glad att få komma hem.

Min dag är dock inte slut ännu, jag stannar vid E-gruppen (heter den så?) för lite av-fournering och sedan vid bajset för lite tömning. Stannar inne i hallen, spår fjorton, för en strömavtagar-frånskiljning eftersom detta tågsätt minsann ska åka om alldeles för kort tid igen..

Först vrider man om luftkiken för aktuell strömavtagare..

Sedan frånskiljer man den via denna krej:

Dessutom är dom uppmärkta med alternerande benämningar såsom A och B alt. "främre" och "bakre" så jag, trött som jag var, tog ned båda pantografer och skickade ur brytaren för att inte (trött som jag var) råka orsaka en farlig och ganska dyr elbrand/explosion mitt i hallen klockan snorsent.. Var heller inte sugen på att äta 17Kv vid den tiden..

Hem.. Dags att köpa glögg, tror jag!

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015
>>>

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Ovido - Quiz & Flashcards