Storm -En tankedump

Senaste inläggen

Av storm - 2 december 2009 20:19

På papperet så dagen spännande ut, alt. tråkig beroende på vem som tittade. Eftersom jag blev bannad från samtliga intranät och datatjänster efter mina försök att ändra lösenord häromdan så kunde jag inte ens titta på nåt papper! Det tog mig fem minuter att försöka få min telefon att ringa helpdesk för att sedan spendera ytterligare tio att försöka övertyga deras telefonsvarare att inte koppla ned samtalet direkt! Fick till slut ge mig och hotade telefonen till livet om den inte kopplade mig till fordonsledningen. Vilket den, något motvilligt, gjorde. Efter ytterligare fem fantastiska minuter i ännu en telefonkö med totally-f***ing-postal-väntmusik så svarade en person. Jag håller nu på att missa min passresa till Västerås. Jag ber personen att, på nåt magiskt sätt, få den skrivaren som befinner sig närmast mig att spotta ut en körplan. Lite schnabbt sådär.. Det gör han, det gör den och jag kvickar mig ned till det loktåg som nu ska avgå från spår fem.. Tur att jag slapp stressa, liksom..

Samåker med en kollega ned till "korvis" och denna dam:

 

Liten, pigg och nätt!

Vi växlar ut mot soluppgången, har fått två glada lirare med mig och tonvis med oscilloskop, styrkort, verktyg and a machine that goes 'bing' ! Och en kaffetermos, förstås!   

Fjärren öppnar stark med att ge mig en moment blankett 22 om nåt balisfel som skulle hända i Lundby. Vilket mycket riktigt hände också!

Men dra åt helvete vilket ös en driv+manövervagn presterar! Finns ingen X60 på denna sidan polcirkeln (ellar ens på andra sidan) som kan köra om denna kombination!

Sedan hamnade vi mitt i ett pendeltågstim och fick vackert dra ned på farten in mot Stockholm..  

Efter det där balisfelet hände det nåt med ATC.. plötsligt får ATC interna "R"-fel lite titt som tätt med åttioövervakning.. Vi ska ju testa lite styrkort på modul 2 i fart, detta duger inte alls..

Solen har gått upp och det är ett gnistrande fantastiskt väder, kolla in Söö:

Vi rullar in i Kolke och sidotågspåret där för lite felsökning/swappanden av ATC-styrkort..

Efter en hel del strul så ger vi upp och förbereder oss på att vända i Katrineholm för att smyga tillbaka till Västerås alt. Hagalund och dumpa skrotet på Euromaint.. Då hittar en av grabbarna grus en skruv lös (bokstavligt talat/skrivet/skruvat) i ett av styrkorten!   

Efter detta mår ATC finfint (hic. schkruven blev dragen) och vi vågar oss på att annulera våran annulering för att återuppta uppdraget att lyckas köra sönder ett styrkort(?)

Väl i Norrköping har våran nittiominutersrast krympit till en fyrtiominutersdito som jag spenderar största delen av i ett orderrum med en liten idiotisk svartsilvrig plastbit mot örat! Jag får tag på hjälpdisken som lyckas lösa upp datorgegget så jag kan få ut en stänk av körplanen som blivit ändrad. När jag väl är tillbaka på driven har jag hela fyra minuter och trettio sekunder på mig att äta min Max-hamburgare. två av dessa spenderar jag på ett toalettbesök, sedan åker vi norrut igen..


Katrineholm passeras, en rackarns dimma tornar upp sig samtidigt som "4H" plongar upp i ATC!

En rejält hård inbromsning krävs och jag är kanske tre km/h från att stå still framför plankorsningen! pust.. Sånt där är extra otäckt när man knappt ser flaska..

En modul kliver ur, givetvis inte den som dom övervakar med örtans kanaler, oscilloskop, stetoskop och andra kökskåp..

Resettar denna samtidigt som plankorsningen går i kontroll..

Sa jag att elbromsen är rackarns sparka-stjärt? Denna X2:a bromsar nu bra mycket hårdare med sin elbroms än mången X40 gör med "gamle-väs"-luftbroms.. Dock spelar sånt mindre roll när det slirar..

Vi kommer så småningom till Hallsberg. Här ska det åkas mot Västerås över Jädersbruk så vi svänger ned mot Kumla. Kommer fram till en döskalle som blinkar, nånstans i en driftsplats som heter Näset. Jag tittar lite längre fram och får sen en lastbil som backar rakt över korsningen! Applicerar en rätt stadig broms, återigen. Korsningen är i kontroll när jag ankommer, vafan var det där verkligen en backande lastbil! Mitt i korsningen? Hmm.. sa jag att det är dimma här också?

Står en stund i Örebro södra, vid en röd signal. En kvinna är på väg att kliva ombord men hindrar sig när det inte finns nån förstaklassvagn..

I Hovsta blir det mer dimma och en röd signal! Jag stannar vid signal Er21 ??

eh?

varsifan är jag nu då?

Börjar titta runt efter läskiga köttkrokar eller spöken som närsomhelst borde dyka upp eftersom jag, helt uppenbart, kört vilse!(?) Det är även otäcka översvämmade vägar á-la Deliverance här..   

Trodde inte det gick att.. äh glöm det förresten.. ringer åter fjärren som är tämligen förtegen..

Byter körände och blir genast utsedd till spärrvakt, tydligen!! "Välkomna ombord på spärrfärd Storm som ska ta oss tillbaka till Hovsta, trevlig resa!" -som jag ropar ut i mitt lilla tåg till grabbarna grus förtjusning!

Väl där så korkar jag igen samtliga tågväg(r)ar för diverse X61:or och loktåg en kort stund för att sedan dra iväg som ett skott mot Jädersbruk igen!

I Valskog var det dags för ytterligare en sån där rolig växelpassage. Om man svänger mot Kungsör så får man åttio i ATC. Detta plongade givetvis upp och jag lade på en fet broms för att banne mig inte bli inlurad på ytterligare ett snespår.. Dock får man även åttio i ATC när man ska mot Köping så jag hrrm lossade ut bromsen och fortsatte mot Köping, ja..

Men månen var iallafall full! Vänta nu, det är fullmåne idag!? figures..

Vi ankommer iallafall Vån till slut, en modul har återigen trillat ur och ett växlingsäventyr påbörjas, starring maj sälf änd the two boys gravel! Alla lika trötta.. När vi gjort fel två gånger tog en annan, lite piggare, lirare över och placerade damen på ett annat spår..

Rd:n frågade du?

 

Den höll på med böj-sträck på det lilla testspåret bredvid, åkte fram och tillbaka för att testa om det kunde åka fram och tillbaka samt stannade lite då och då för att testa om även detta gick.. Någon hade säkert kul..

Taxin till Västerås C tog ap-lång tid att infinna sig. jag var trött och stel som en pinne (bortsett från pinnen, då..)

Tror taxin även lyckades pricka samtliga rödljus mellan Vån och Våc, den var mao ap-sen även in till Västerås.. .. Dock lyckades jag precis pricka den X40 som stod ock blinkade gult med Stockholmskyltning på ett av plattformsspåren, jag var nu ap-trött.


Som slutkläm kan jag säga att, bortsett från fastskruvandet av ATC-kortet, inget vettigt blev gjort!   

Alla modulfrånslag skedde på "fel" modul och resterande fel var bara bonus.. Men det var en riktigt kul och totalt uttröttande dag! Här kommer några rock-bananer:   och mig, om en stund   

Av storm - 1 december 2009 16:14

Fan, jag är ledig idag igen. Är jag någonsin på jobbet? Jag har haft "skubben" (nån sorts dag-kommendering där man aldrig så noga vet vad som händer dagen efter) i ett år nu och min abetstid har nog överstigit vad den borde, så jag har ett par veckor "över" i min timbank.. (?)

Så fort det är en övertalighet så ringer dom och frågar om jag kan tänka mig en bärs på avbytarbänk.. Som jag sällan tackar nej till, det är ju trots allt jag som jobbat alla dessa övertimmar..

Höll på å bli en tredagarsledighet så här mitt på veckan om inte Bombardier hade behövt mina tjänster imorgon med ett sånt där raket-X2-tåg-testkörning!

Ska förbereda fin-kameran för lite nördbilder av en driv-manövervagn - testkörning!   (modulfrånslag-kontaktledningsriv-genomtändnings-nödbroms - skoj)

Kommer inte ihåg när jag senast körde 2017 men numret känns bekant(?)

Så håll koll vid Västerås med omnejd imorgon vid tidig lunchtid så kanske du får syn på en märklig X2:a (om det inte blir inställt..) Fan det enda som saknas är en bistrovagn så kaffecirkulationen kan hållas hyffsat blodfri! kan tillåmed nöja mig med en förstaklassvagn med ett par termosar. Eller skit i det, ge mig termosarna! Eller kanske en kastrull med bläck på kokplattan (förbannade K-maskiner)!

Ska nog försöka vara där lite tidigare så jag kan kolla om den där snygga Rd:n finns kvar.. 


Syns på linjen!   

Av storm - 30 november 2009 20:07

Dagen börjar, som oftast, i orderrummet uppe på Cst.. Denna dags patrull stöttes på redan i inloggningen med kravet att återigen ändra lösenord, gärna nåt med en massa siffror i som är lättare att glömma bort. Eftersom man har ett flertal olika jobb-inloggningar så spenderade jag ytterligare en kvart på att ändra alla dom också! Med lite (o) tur så kommer jag vara permanent bannad från samtlig jobrelaterad verksamhet lagom till imorgon, hmm..  

Fick ut dagens telefonkatalog körplan dock, begav mig ned till spår sex och tåg fyrtio som jag skulle köra till Borlänge. Växlaren har inte varit där och kopplat isär(?) så jag löser av den föraren som kört fram mitt tåg och förbereder rundgången. Växlaren dyker upp lite senare, han är lite sur på att även deras tågläge-monitorer har blivit bortplockade vilket föranledde förseningen.

Tför går i graven.. men vi ska iallafall EU-anpassa minuset och plusset, alltid något!   

Så nu kan jag äntligen ropa ut "tii majnus fajv, fåår, zrii, too, vaaan (buffert-assisted) takeoff!!" och även "tii plus vaan, too, trii" när min b.a.t miss-skjuter.. hmm..

--

Det är slut på pip i den lilla knappen strax under hastighetsmätaren, märkte detta när jag skulle trycka lite buffert.. Undrarns om sånt fylls på i lokstallet?

Kör iväg i lugn o ro, dagens första stopp blir Arlanda där en kille som bara måste ha flygit jorden runt alt. har seriösa köp-ionoma-problem skulle kliva på. Han har typ en och en halv kubik med olika matchande och inte matchande resväskor som ska ombord. Tur att man har en rutinerad ombordare som stressar upp sig över detta lika mycket som jag gjorde. Jag vaknar till av ett klassisk snurrande av en skjortärm i backspegeln och sedan bär det av norrut, typ tio minuter senare..

Ankommer Blg tidigt, trots en del tågmöten osv. Åker Regina till Fln där grottlåda intas i fulskrubben bakom Sj-butiken..

--

X40 och jag sätter kurs mot Stockholm efter några timmar. Den har nå knas med Tyfonen, no less! Den fungerar men det är som om den använts till att sila en duva, eller nåt. Den låter mest som en sån här:

 

Vansinnigt roliga situationer följer där jag, vid Salatrakten bland andra, "tutar" på polisen där dom kontrollerar bilisters nykterhet! Speciellt roliga kombinationer uppnåddes tillsammans med eltyfonen(som fungerade finfint)!

"Plötsligt kommer det en dubbeldäckare runt hörnet, den låter som en sparv på hasch och svischar förbi ruskigt fort!"

Efter ett par mil börjar dock tyfonen fungera korrekt igen, äsch!

Rapporterade in "felet" ändå..

I Uppsala är jag tidig och får se flertalet röda signaler, i omgångar ända fram till plattformen.

 

Plus nåt märkligt tågmöte..

--

Kör ned min X40 till Hagalund efter jag släppt av alla i Cst, misslyckas med en multning som jag även gör om några gånger. Avslutar med en norsk resett för att sedan få eländena att lira tillräckligt bra för en transport tillbaka till Cst.

Ringde inte chefen och tyckte jag skulle vara ledig imorgon? Japp!   (?)

Av storm - 27 november 2009 14:02

mmh, chicolicious! Drog på mig reflexbrallorna igen för en batalj med alla o-klargjorda tåg som märkligt nog gömmer sig i Hagalund. Så här kan en ombyggd gammelvagn se ut:

Skön X2-känsla..

Det blev rätt mycket att göra och nånstans mitt i arbetsdagen försvann linjespänningen i hela Hagalund.. (?) Dags att ta lunch, tyckte jag..

Här en bild på en rätt vanlig arbetssituation en växlare råkar ut för i hallen.. Ofta hamnar inte vagnarna ovanpå en gångbrygga i hallen. Det blir lite kläng, lite balett och resten mission:ompissable att få på kopplet och koppla slangar/tågvärmen.. Snubbla här och du får en najs grönan-fritt-fall rajd ned i betongen, två tre meter nedanför.. hmm..

Jag blev tvingad att skälla på någon onämnd tjänsteleverantör som hade slarvat lite med ett visst säkerhetstänk, jag tackade även för det arbete dom hade hjälpt mig med så dom inte skulle bli ledsna..

--

Fick kila hem, satte mig på ett tåg som inte kom iväg dock..(?) Föraren hade fått problem med en parkeringsbroms på en Rc6.. (?) 

Möjligheten att mekaniskt lossa p-bromsen på en Rc6 har tagits bort nyligen, dock gav jag prov på mina mad skills och lossade den ändå, med ett adept handgrepp, till den gamle vetaranförarens förvåning. "Alltid lär man sig nåt nytt" sade han glatt, sen bar det av mot Cst och spår fyra.

Tog mig till Tce där jag hälsade glatt på spärrvakten och gav henne min remsa..

Jag känner mig plötsligt enormt sugen på att bygga nåt!! Hmm.. the crave to build is strong in this one!

Av storm - 26 november 2009 12:01

Tog till lite tjyvknep för att kunna slappna av igår så jag skulle kunna sova.. Fixade en såndär plåtpollett vid hotelldisken som man sedan pillar in i en låda för att en jättestor plastkista ska börja lysa jättestarkt i en tjugo sisådär minuter. En halvtimme senare låg man i sängen, röd som en hindertavla, och smuttade på lite lingondricka.. Nu jävlarr om inte den där lilla skäggtomten med sandsäcken dyker upp!

Fashonably late, kan man väl säga att man svimmade somnade, snortidigt kan man väl säga att man höll på att riva nattygsbordet vaknade!

--

Dom två multade X40 på maxim är lite sådär gnälligt småsura när jag vrider om nyckeln.

TCMS gnäller denna dag på nån FIP som den inte gillade tydligen medans, lite viktigare, en TraktionsMotor tydligen har trillat offlajn.. (?) Prövar lite olika resettar utan att den vill vara med. Givetvis ledsnar då genast ett par HVAC och lyckas lock-outa ett par, tre mellandörrar och en toalett..  

Tjänstetåg till Sandviken, jag svänger förbi plattformen i Gävle där jag plockar upp ombordpersonalen. Snv är ett litet minihopp bort bara så jag är snabbt tillbaka till Gävle igen och min rast..

Ett godståg har tydligen fått paj på loket (antagligen hallon/blåbär..) och blivit stående nånstans i Turkiet vilket innebär enkelspårsdrift förbi med förseningar som följd. Och, ja Turkiet (Tkt) är en driftplats i sverige, inklämd mellan Skutskär och Marma..  

Lagom vid infarten till Tkt missar jag en rådjursfamilj med knappt en stolplängd samtidigt som jag påbörjar en inbromsning inför passagen av sagda godståg. Lite senare ringer fjärren och ondgör sig över att jag tappat tid! Jag informerar personen om att jag haft tillräckligt många påkörningar odyl etc och vill inte råka klippa en kollega, säkerheten först - tidtabellen senare.. Han var inte så glad dock..

Jag satte på en bra, passande låt på musikanläggningen:

--

Vi var sena till Arlanda och till Uppsala men typ tre minuter tidiga in i Cst(?)

Jag bytte körände och körde ut skrället till spår tjugonio, hagalund..

hmm, finns Sisters Of Mercy på spotify?

..

Av storm - 25 november 2009 23:45

Hade ett Uppsalavarv sedan skulla jag sätta mig på en X2:a för passåka till en säng på Scandic i Gävle..

Rackarns trött är man också (k för koma), får nog skylla detta på ett förhållandevist lågt koffeinintag samt på den typen av väder som fullkomligt dräller ned överallt, byter mina torra kläder mot identiska dock blöta diton och stjäl allt ljus..

Hämtar ut körplaner för dagens, morgondagens samt även för min passresa (vid det här laget har jag lärt mig att man aldrig så noga vet vars som kan hända..)  

Tar mig ned till Hagalund, hämtar upp mitt Uppsalatåg.

FIS:en verkar även den titta lite i kors när jag kommer upp på loket.. hmm..

Medans jag parkerar det på spår tre i Centralen ser jag någon rycka i dörrarna längst bak (fina, rena backspeglar). Jag kliver in i berörd vagn för att prata lite med personen som lovar att inte göra det igen. Lämnar Cst.. plötsligt ankommer jag Uppsala!(?) Kommer knappt ihåg något från körningen dit, undrar om jag stannade i Knivsta?

Ingen verkar vara extra upprörd/stressad/märklig i Uppsala så jag antar att jag måste gjort det.. Jag har dock noterat ett löst draget koppel mot det norra loket vilket jag åtgärdar i Uppsala..

Plötsligt sitter jag på X2:an mot Gä! Märkligt jobb, detta..

Av storm - 24 november 2009 22:30

Dagens Arbogavarv inväntas, jag ska vända upp tåget i Karlberg för vidare färd ned mot spår tolv.

Dom två X40 är inte riktigt sams och träter om saker som TCMS-systemets oförmåga att få tag på nån att prata med på ACU i Z1(?) Alla skyller dom på nån "db" som är u.f i LVC 08.33 .. (?)

Sedan blir inte saken bättre av att ECC gnäller om att DDU:n sagt att bakre BCU inte gillar att åka sist i tåget!TCC:n hade även den åsikter och precis som alla andra enheter var det mest gnabb samt gnäll! På grund av allt detta så kände sig HVAC ignorerad och började blinka rött, något senare. Summan av alla dessa fel blev en blinkande röd ikon på min DDU som kontinuerligt hindrade skärmsläckaren att gå igång vilket, i kvällsmörkret, blev rätt irriterande!

Tåget funkade fint, dock! Eller, mja det var väl den sedvanliga trasiga innerdörren samt felindikerande trasiga toan då.. Här kommer iallafall en bild på en ratt:

Mycket sjuttiofem-tals-chique, måste jag säga!

På Årstabron tänkte jag testa tyfonen, jag tvekar dock både en och två gånger för att sedan göra en mycket manlig "tut" på den lite senare.. tyfonen fungerar, check!

Jag planerar att titta lite på felen väl i Arboga och jag har skrivit ut felinstruktionen på den lilla märkliga kvittoskrivaren som sitter bredvid det minimala fönstret på högersidan av hytten.Plockar även fram ett par vattentetror från det lilla kylskåpet under förarbordet på samma sida, törstig som sjukt.

Fan allt jag behöver är en vattenkokare, sen kan jag börja sälja korv på riktigt från "korvluckan"! med fina, skrivna kvitton o alles!

--

Väl i Arboga blev jag påmind om att vi har en vändtid på fem minuter så jag kastar kvittona för att sedan kasta mig mot andra änden av tåget för att hinna med avgångstiden! Får väl leva med gnället..

Åtterresan mot Cst blir mycket lugn och fin, här en bild från Sgs.

Det är mycket gnäll från X40, dock verkar dom fungera bra numera!

Av storm - 23 november 2009 23:45

Skönt med ett lugnt Uppsalajobb, tänkte jag när jag var på väg ned till spår tre..

Den avlösta föraren drog som ett diesellok med en "u.a", dom avlösta ombordarna klagade på löst dragna koppel mot lok istället. Kollade det södra lokets koppel men kunde inte upptäcka nåt stort slack där.. Det norra loket satt som limmat mot vagn vilket inte armstödet i hytten gjorde mot sits. Tur att det finns en verktygslåda/skåp ute i Das Boot!

Vid första accelerationen märker jag att det visst glappar nånstans där bak (och det är inte ett sån där brödlucka med tangorabatt heller) så jag ställer om min körning till ägg-på-körspaken -stilen, så ingen ska få sin mjälte serverad t.ex

Förföljer en Regina hela vägen till Uppsala, där jag jagar in den på "nollan". Väl i södra loket lägger jag i "backen" och trycker ihop kopplet för att sedan gå ut för en kontroll. Kopplet är tämligen slappt, även trots att jag precis tryckt ihop det litegrann. Drar åt ett varv och förbereder avfärd söderut.

I Knivsta (tror jag) var det mycket folk som även ryckte upp dörrar i farten, tyvärr som vanligt, vid min inbromsning. Jag gjorde ett högtalarrutrop i min vanliga stil med en viss humoristisk åthutning av resenärerna samt en lyckönskning på färden till Stockholm, tydligen uppskattat tillåmed av de resande.

Grottlåda intas på Cst. Hade jag inte glömt att lämna min tjänstesökning förra veckan med sista inlämningsdag igår? Japp, jag blir påmind av en av våra excellenta produktionschefer som även kommer med samtliga papper och ett leende! 

Raskt ned till trean igen för ett "dubbelvarv" med ett sexvagnars Uppsala-sms denna gång! (Renoveringsdags av förstaklassvagnar littera bläp osv..)

Ett sexvagnars sms är ruskigt accelerationsstarkt! (kan säkert komma ifatt en eu-moppe inom en kvart)

Jag får lugna mina pådragsrörelser för att inte folk ska tappa sin vertikala läggning, eller var det ställning? Eller dom flesta sitter antagligen ned, ja.. Jag är sjukt tidig till samtliga stopp tack vare detta (Min läggning/ställning?) och får därmed ett flertal extra minuter i U för att nosa fram lite vatten från tjänstekupén och tjafsa lite med mina ombordare.

Det södra loket luktar sådär bekant, liksom (?) så jag ringer driften för en liten heads-up. Loket har även gnällt över sina filtervillkor som blivit förreglade så jag gör en ordentlig batteriresett, passar på att vädra lite.

Rullar ändå iväg med allt i sin ordning precis på avgångstiden. Det går lika fort tillbaka till Cst så jag bjuder mina resenärer på ett antal tidiga minuter in i Cst. På spåret bredvid står en sån där X60 och lurar! Usch! Dela plattform med en sån där PET-flaska, va!? Den verkar ha förvirrat sig dit och lämnar spåret i tysthet så fort den blir upptäckt av mina två Rc..

Varv tre, det södra loket slutade lukta bränt och trippen görs i lugn o ro. Märkligt ändå hur pass mycket människor som åker den där sträckan vid tio-elvatiden på en måndag!

Har hört talas om nåt varv till Arb imorgon.. hmm..

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015
>>>

Tidigare år

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Ovido - Quiz & Flashcards