Storm -En tankedump

Alla inlägg den 18 november 2009

Av storm - 18 november 2009 16:07

Jag beger mig ut från våra rastlokaler för att lösa av föraren som strax ankommer något spår därnere med min Uppsalapendel. Klockan är nollfyra tjugo, gissa aktivitetsnivån på Centralstationen? "Något spår" innebär just nu att jag inte har en aning om vars tåget kommer befinna sig eftersom domdär info-displayerna inte kommit upp ännu efter rastlokalsrenoveringen samt att min hiss inte kommer ända upp klockan nu..

Det är sådär kusligt tyst, svart och öde. En råtta (en rattus, ingen människodito motsv..) väcks av att jag kliver ut i en sidokorridor till centralhallen, Han/hon skulle tydligen åt samma håll så vi slår följe och kilar vidare mot en lämplig trappa. Sade jag att det är tyst, svart o öde? Jag virrar runt och försöker öppna diverse nu låsta dörrar för att ta mig ned till spårområdet. Det hela känns som en såndär film och jag börjar förvänta mig att drak-ulla, alt äljens ska stå runt nästa hörn o skrämmas.

Till slut får jag ge upp mina försök att komma en våning ned och gör en omfattning höger med metkrok (för ullas skull) för att sedan gå runt en stund nere vid spåren för att lokalisera mitt tåg.

Detta Loktåg lämnas över av Spennare himself, med ett leende! Klockan är inte ens fem, hoppas jag såg sådär pigg ut..

Jag har grönt så jag rullar ut ur Cst efter mina kontroller är gjorda, inga stopp på vägen så jag ankommer Uppsala strax innan halv sex på morgonen. Rullar in på ett av dom där spretans nya spåren + plattform som dagen till ära var utrustad med stoppbock!

Det är lika dött här i Uppsala. Jag kollar om råttan följde med mig så jag kan få lite sällsis, om han/hon var det så gömmer han/hon sig nu i förstaklassvagnen och vägrar kliva av.. synd.

Resterande arbetsdag var ett virrvarr av stressade och dörryckande resenärer, balisfel som tydligen bara jag fick vid flera tillfällen på olika fordon och spårträngsel både här o där:

Angående detta ofog med att försöka kliva på/av i farten så gjorde jag en mängd högtalarutrop om varför det är förbjudet att göra det. Vid ett tillfälle när det var extra illa trampade jag till på tyfonen med effekten att de flesta på plattfomen snabbt satte händerna för öronen (istället för på det rörliga tåget)! Kanske inte världens bästa sätt att undvika en otäck personolycka men dock så effektivt. 

Jag lyckas lösa av Spennare ytterligare en gång, få flera mig-relaterade balisfel samt ännu fler nära-dörren -döden upplevelser innan jag tog mig hemåt..

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20 21
22
23 24 25 26 27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Ovido - Quiz & Flashcards