Storm -En tankedump

Alla inlägg den 17 november 2009

Av storm - 17 november 2009 12:33

Nattens facit blir det dubbla mot sist, faktiskt!! Vilket inte är roligt för nån som står där klockan fyra. Jag, till exempel, när denna ekvation börjar med Totsömn = 4h..

Letade mig ned till gårdagens X2:a:

 

Som denna dag var piggare än mig, endast en extra resett behövdes för att hon skulle röra på sig. Fantastich!

Tror så här i efterhand att varken hon eller jag var riktigt vakna den första biten för till Nässjö kom vi utan så mycket som lite halka.. eller halkade gjorde det iofs som fan.. äh..

I flisby tjuter FISen bestört till för att meddela att vi tappat en vagn ganska precis mitt i tåget! Jag är rätt säker på att sånt inte ens kan hända i nån risig PIXAR-film så jag kvitterar och är glad men stannar så fort som jag bedömmer är möjligt för en analys/kontroll.

-en till såndär ruta-

Innebörden här av en "tappad vagn" är att vagnens dator av någon anledning ramlar ur databussen (Va! finns det en BUSSJÄVEL i tåget!?). När detta inträffar kan den tappade vagnens dörrars lägen, brandlarm,odyl. inte kontrolleras av hyttdatorn. Eftersom den situationen kan sluta illa så anses en tappad vagn som ett s.k stoppande fel.

-en till såndär ruta har tagit slut-

Eftersom jag inte är tappad bakom en vagn (nyligen) så stannar jag för den där felsökningen som jag mumlade om tidigare. Gör lite omaktiveringar och resettar, får saker att lira, snackar lite med fjärrar, ombordare, mig själv och olika högtalare ute i tåget. Rullar iväg igen. Problemet eskalerar lagom till stoppet i Tranås, här tar jag en livlina och ringer min kompis på driftstöd. Tydligen så är Jönköpings-elektriciteten inte lika nyttig som den i hufvudschtaden, därför har den schletnaste vagnen (ingen nämd men hosthostHOST2703HOSTkk..) fått svälta under natten och är rackarns sur o ovillig att "ta bussen" idag..

Rådet jag får är att stänga/låsa/spärra samtliga dörrar och även stänga av bromsen på den felande vagnen.

Bromsen, undrar ni?

-Ja, du frågade-

Om batterispänningen försvinner så slutar även slirskyddet att fungera (på bilar=ABS) med slutresultatet riktigt sköna fyrkantiga hjul!

-fler frågor?-

Får släppa förbi ett pendeltåg och lämnar Tns fyrtiofem minuter sen, med samtliga åtgärder gjorda. Dock fortsätter FISen att påpeka den tappade vagnen. FISen påpekar den tappade vagnen var tionde sekund. FISens påpekande är även något högljudande Förjävla migränhögt. FISen är just nu inte speciellt omtyckt av lokföraren, som för att slippa diverse hjärnskador (läs/se Felkvitteringsknappsformade hål pannan)

raskt applicerar sina formgjutna-filter-rejsröda och snordyra hörselproppar! Endast efter en svår uppförsbacke kan man riktigt njuta av mellanmjölk en nedförsbacke!  

Varje gång FISen piper till gäller det något allvarligt. Detta betyder att jag läser vad fisen skriver ut för att sedan kvittera ungefär sex gånger per minut samtidigt som jag kör tåget. När jag gjort detta en sisådär tiotusen åttahundra gånger börjar min personliga "4h" träda in och bromsa ned hjärnan (4h som fyra sömntimmar, ni som inte fattade) och jag lockar fram ombordaren med sånt där svart gegg i en cylindriskt formad papptratt.. Mhh..

På tal om "4h" så plongar denna kombination upp plötsligt i ATC, jag svarar genast med att kontrollera/kvittera FISen bromsa! När jag kommer runt en kurva står där tre-fyra banverksnissar och filurar mitt i spåret! Pga. tidigare hindervarning så ligger jag redan i fullbroms så jag sträcker mig mot Mg-bromsen samt kontrollerar/kvitterar FISen stampar ned på tyfonen! En av dom vinkar irriterat nån sorts "klar för tågets passage" medans dom som inte alls var klara slänger sig i diket, på ett mycket proffsigt och avslappnat sätt. Ringer fjärren om detta, något skakis. Då passar en signal framför mig på att kontrollera/kvittera FISen gå om i stopp plus att jag miss-kommer ihåg hur repeterbaliserna ligger i det här området med följden att ATC tar över min inbromsning med MG och alles.. Jag rapporterar klart till tågklareraren samtidigt som jag kontrollerar/kvitterar FISen lossar ut bromsen inför den nu gröna signalen och fortsätter färden..

I Söö, på bron, är ytterligare en signal i stopp och här är det halt! Jag ska inte stanna (egentligen) men får kontrollera/kvittera FISen slå på hejdarna ordentligt för att lyckas stanna utan ATChjälp.

När jag väl får kör ut ur Söö så börjar dörrarna att kontrollera/kvittera FISen spöka igen! Kompressorn har även börjat ledsna på att, ja göra det en kompressor gör antar jag.. Den klagade på lång gångtid iallafall. Eftersom dörrarna manövreras av tryckluft så antar jag att det gäller den avstängda vagnen återigen. Men o-stängda dörrar är ju ett stoppande fel och farligt, kom vi ju fram till, så jag fäller ut speglarna samt kontrollerar/kvitterar FISen bromsar ned ordentligt, kontaktar ombordarna för att få kontroll på denna situation!

Ingen dörr är öppen, ingen utvändig gul dörrlampa är tänd samt ombordarna har kontrollerat att ingen dörr så mycket som glappar det minsta. Check. Jag kontrollerar/kvitterar FISen fortsätter färden med nedsatt Sth vilket verkar fungera, nu förhåller sig dörrarna lugna.. Tiden forsar genom fingrarna dock och jag är inne i Cst på samma dygn som när jag lämnade Jö iallafall..

Sätter mig på tunnelbanan hem bara för att kontrollera/kvittera FISen bli sittande där en bra stund pga nån misshandel som kontrollerar/kvitterar FISen denna blogg säkert kommer skriva något om.. Ojoj vad jag kontrollerar/kvitterar FISen är slut-i-rutan när jag väl kommer kontrollera/kvittera FISen innanför min ytterdörr.. Men jag har kontrollerat/kvitterat FISen definitivt inte haft kontrollera/kvittera FISen tråkigt iallafall!! Ska nog kontrollera/kvittera FISen sova en stund..

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20 21
22
23 24 25 26 27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Skapa flashcards