Storm -En tankedump

Direktlänk till inlägg 17 oktober 2010

"om det här loket pajar då döör jag!"

Av storm - 17 oktober 2010 23:45

Första delen av dagen handlade om en gråsuggsfärd till Gävle, 226.. Jag är även sjukt läsksugen denna dag?

En tämligen oremarkabel (om än HVAC-blåsig/bullrig) resa som avslutas vid plattform Gä.

Enligt SIFO hade denna enhet grava mult-o-foba beteenden i den ände som skulle smällas ihop mot den 'suggan som redan befann sig på Maxim. 

Åkte fram och tillbaka med suggorna ett tag tills både jag (nåja) och dom var nöjda och jag kunde fundera på min rast istället.

Det finns juh för bövelen lerreblarre i en av automaterna! Jag stoppade in en guldpeng men förvägrades min burk. Inte förvägrades mod. a) burken snurrar runt och blir hängande i en dammtuss (jävligt irriterande samt ungefär lika vanligt), utan variant b) Visst-har-dom- höjt -priset-på-en-burk-läsk-i-X40-automaterna - modellen! 

Automaten hostar till slut upp två läskedrycks-välkylda femkronor och jag överger min läskjakt för stunden..

Åkte (efter rast) tillbaka till tokholm där jag tillbringade tio minuter att se så ointresserad ut som jag kunde, försökte att inte tänka på bubbligt sockervatten. Signalen slog om till grönt och det var dags för nästa etapp: Nyköping!

Ett odramatiskt tågmöte i Ålberga, sedan fortsattes det till Norrköping där jag klev av för "lunch". Hela Nyköpingssträckan har blivit än mer odramatiskt nu eftersom man får använda sin sketdyra återmatande elbroms där, najs. Farthållare mod. "det finns inga genvägar till det perfekta ljudet"-lillafjuttkromratten FTW!

Automaten i Norrköping förvägrar mig en såndär plastinfattad halvliter med motiveringen att min tjuga var falsk(eller nåt) Gah!

Tåget som jag skulle haft från Nr verkar plötsligt ha försvunnit från både Tför och andra liknande tjänster så jag plockar ut en SIFO istället:

  vafan, är det en X2:a eller en Rc?? Hmm, intressant..   

Jag blir ombedd från förvirrarna att åka till Linköping och där vara beredd att lösa av en Lp-jourförare som då borde ha evakuerat tåg 204 till en X40-mult.

.. 

På grund av detta (och säkerligen andra) inställda tåg så är pressbyrån fylld med kunder och jag får nöja mig med att titta på en hel hög med flarror i kylen därinne..

När jag suttit i rastlokalen i sådär en tre timmar börjar jag inse att det nog inte blir nån dansa-med-brödrostar - kväll ikväll. Det är långt kvar tills den feta damen ska till att ta ton och så vidare.. 

När väl tåget rullar in till Linköping sitter det ett sånt här frampå(?):

"Hmm, Rc4" hinner jag tänka innan en dam frågade mig varför vi står så länge på (vid?)plattformen. Sedan lade hon till "om det här loket pajar då döör jag!". Jag tror jag lyckades lugna henne med orden "ääh, det här är ett Green Cargo-lok, dom går aldrig sönder!" 

  

Skälet till vårat långa stopp i Lp var inte min osäkerhet på loktypen-jag-aldrig-kört utan handlade mer om att lyfta ombord dom två kubiken snabbmat som dom nu uttröttade resenärerna skulle få för att orka med resan till Cst!


..

Sedan var det dags att rulla

Den enda skillnaden (stor kam dras över generella områden) mellan Rc3 och -4 är nog denna låda:

  

Den är proppfylld med konstiga relän, en hel del damm och en och annan glödlampa.. Ibland, om man har varit dum, får man trycka på den svarta knappen.

..

Jag lyckades låna en av dom, i massiva mängder, nyligen pålastade aluminiumcylindrarna, Jippii!

Nästintill hela sträckan mellan Norrköping och Cst kördes på nedspåret vilket gjorde D3-hanteringen än proffsigare   (jag gjorde inte nån satans grisnit framför självdö och banarbetet som jag sedan skyllde på nåt märkligt signalavstånd där heller.. hmm..  Sedan ringde jag absolut inte upp fjärren för att gnälla heller!)

Dock passade spårvalet väl in på dagens övriga bakvändhet..

Alla kliver av i Cst på plattform tio (inte jag dock, skit också!), jag har åter lyckats få ett perfekt mjukt och fint stopp strax innan signalen (tioövervakning) och fjärren är inte alls sur över nåt "överhäng" med medföljande körning mot stopp i Sst. Jag behöver inte nämna nåt om avsaknad av lok-dörrförregling samt andra körmässiga avsaknader som skäl utan kör det nu tomma tåget mot Hgl. 

Jag tänker att jag ska strunta i att stanna i avfurneringen, låta detta hamna på nåt "guldgnet" alt. "smörjobb" mañana. Sedan stannar jag och ringer trafikledningen som beställer tömningen.

Sedan är nästa avhalt toatömningen. Klockan börjar nu bli ganska mycket dagen-efter och minimakadam, grovhet 180 eller så, börjar ansamlas i ögonhålorna.

Sista jobbet innan hemresa blir att lotsa in det trasiga loket på ett spår bredvid lokstallet.

En riktig träjnspåtter måste dock notera individnumren på kvällens två huvudroller.. kjuutnäss!

Tror jag kom i säng vid halvsextiden, som tidigast..

 
 
Ingen bild

Bobjörk

19 oktober 2010 11:39

Trevligt med Rc4.
Rc6:an vill nog vara en X2 och började sin karriär med att gå sönder som en sån, tror jag :)

Mycket 14 och 13 där :)

 
Ingen bild

Lokf

19 oktober 2010 17:58

Lite fånigt att köra med handskar. (;

 
Ingen bild

Wingman

20 oktober 2010 01:19

Lite fånigt o kommentera en sån sak...
Om alla använder handskar kanske man slipper ha kletiga instrument......sen finns det ju andra anledningar varför vi människor gör saker olika men du är väl en sån som alltid gör rätt, enligt dig vill säga...

 
Ingen bild

Lok Förarén

20 oktober 2010 17:28

Ni knyckte säkert den där 4:an! Därav hanskarna för att undvika bevis i form av fingeravtryck.. ;)

I övrigt har jag fått lära mig att en 4:a är mer idiotsäker och svårare att elda upp än en 2:a/3:a. En del av priset är dock en skojig spärr som halverar krämen till motorerna över 80. Fast ni kanske har nåt liknande på era 6:or?

 
Ingen bild

Wingman

20 oktober 2010 19:26

Äsch Stormen bränner upp de ändå!! Haha

 
Ingen bild

Mobwoof

20 oktober 2010 22:01

Vad är skillnaden mellan de olika RC-modellerna förarmässigt?

 
Ingen bild

Godsskada

21 oktober 2010 14:13

Wingman: På Green Cargo ser vi till att städa loken och ta med oss soppåsarna. Allvarligt talat, de gånger vi hyr in ett lok från SJAB brukar de se bedrövliga ut i förarhytterna när de kommer till oss.

Lok Förarén: Det var en intressant och frimodig beskrivning. Basvarvtal, fältförsvagning och motorströmsstyrning fungerar i princip likadant på alla Rc-lok, med detaljskillnader mellan de olika delserierna. Ingen Rc ger 2080A motorström vid 100 km/h.

Storm: Erkänn, det är lockande att gå över till den gröna sidan, eller hur? ;-) För övrigt, du har väl hört talas om Rico-indikeringen i vestibulen på X2000? Kontakta annars en fd tb spv nära dig för att få höra den uppbyggeliga historien.

/Godsskada

 
Ingen bild

Wingman

21 oktober 2010 14:34

Godskada: duktiga ni är, men vad har det med handskar att göra?

 
Ingen bild

Godsskada

21 oktober 2010 15:41

Wingman: Visst är vi duktiga! Men om du har ett känsligt nervsystem, skall du nog undvika att titta in i kylskåpet i en T44...

Jag tänkte närmast på din kommentar att om alla använde handskar, så blev inte förarbordet kladdigt.

/Godsskada

 
Ingen bild

Lok Förarén

21 oktober 2010 20:49

Godsskada: Nu har jag iofs inte stenkoll på rotorströmmarna, men visst får man väl åtminstone ut mer än 1000 A/motor över 80 km/h i en 2:a? Fältförsvagning är en grej, men på Rc4:orna brukar man ju inte få ut mer än 1000 A då pga någon spärr.

Blev dock lite osäker nu. Är fortfarande nybörjare när det gäller tågkörning.. :P

 
Storm

Storm

22 oktober 2010 12:06

Fingeravtryck, där har vi det :D Nja, jag har kört för många A30 där hyttvärme-db:n löst = fastfrusna-händer-på-gjutjärnkörreglagen..
Jag HAR funderat på den gröna sidan spåret, men.. hmm..
våra sexor styr även dom ner vid basvarvet, maxAmp är 2kA, då får man dock använda lite rock'n-roll knapp..

http://storm.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Lok Förarén

23 oktober 2010 14:37

Storm: Hos oss får du dessutom en fräck "förbrytar-mössa" och svart "Björnbusetröja", vilket i kombination med ett par svarta handskar ger en ganska häftig effekt ;)

Stort TACK för trevlig läsning förresten! :D

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av storm - 19 juni 2015 10:43


Hej kära blogg, har inte skrivit här på väldigt länge. Livet tenderar att komma i vägen. Jag läste en annan blogg via Facebook som tog upp en tråkig del av lokförarnas vardag; påkörningar. (https://lokforaren.wordpress.com/2015/06/18/trots-traged...

Av storm - 27 september 2013 22:44


Första körpasset på en månad säger du? ..här kommer en bild på en silverfisk i alla fall.. ...

Av storm - 22 augusti 2013 10:01


Trångt i bajset idag.. (Edit, bild)

Av storm - 22 augusti 2013 09:55

Trångt i bajset idag.. [Bild]

Av storm - 13 augusti 2013 12:57

Andra dagen efter semestern och Falunvarv med silverfisk, vad kan gå fel.. dagen innan lyckades jag att byta alla lösenord utan att behöva ringa helpless en enda gång, tänk! Multade isär två gråsuggar utan att det började rulla/brinna eller liknande...

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15 16 17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Skapa flashcards