Storm -En tankedump

Direktlänk till inlägg 27 november 2009

Chico? näe, strömavbrott..

Av storm - 27 november 2009 14:02

mmh, chicolicious! Drog på mig reflexbrallorna igen för en batalj med alla o-klargjorda tåg som märkligt nog gömmer sig i Hagalund. Så här kan en ombyggd gammelvagn se ut:

Skön X2-känsla..

Det blev rätt mycket att göra och nånstans mitt i arbetsdagen försvann linjespänningen i hela Hagalund.. (?) Dags att ta lunch, tyckte jag..

Här en bild på en rätt vanlig arbetssituation en växlare råkar ut för i hallen.. Ofta hamnar inte vagnarna ovanpå en gångbrygga i hallen. Det blir lite kläng, lite balett och resten mission:ompissable att få på kopplet och koppla slangar/tågvärmen.. Snubbla här och du får en najs grönan-fritt-fall rajd ned i betongen, två tre meter nedanför.. hmm..

Jag blev tvingad att skälla på någon onämnd tjänsteleverantör som hade slarvat lite med ett visst säkerhetstänk, jag tackade även för det arbete dom hade hjälpt mig med så dom inte skulle bli ledsna..

--

Fick kila hem, satte mig på ett tåg som inte kom iväg dock..(?) Föraren hade fått problem med en parkeringsbroms på en Rc6.. (?) 

Möjligheten att mekaniskt lossa p-bromsen på en Rc6 har tagits bort nyligen, dock gav jag prov på mina mad skills och lossade den ändå, med ett adept handgrepp, till den gamle vetaranförarens förvåning. "Alltid lär man sig nåt nytt" sade han glatt, sen bar det av mot Cst och spår fyra.

Tog mig till Tce där jag hälsade glatt på spärrvakten och gav henne min remsa..

Jag känner mig plötsligt enormt sugen på att bygga nåt!! Hmm.. the crave to build is strong in this one!

 
 
Ingen bild

per

27 november 2009 23:18

Härliga bilder!! några i din blogg har efterfrågat dom filmer som du hade lagt ut på youtube, Min fråga är: finns det nån chans att du kommer att lägga upp dem igen? och om nej, varför inte?? Det är ju inte direkt sekretess på Lok och vagnar inom SJ, eller har jag fel? hursomhelst,tack för en suverän blogg annars!! hare gott.

 
Ingen bild

Jocke

27 november 2009 23:22

Tja storm! man kan inte göa annat än att asgarva åt din sköna blogg :) haha..fortsätt såhär så vi får fortsätta läsa din blogg med många skratt :-) hare bäst!!! mvh jocke

 
Storm

Storm

28 november 2009 15:05

@ per: Tyvärr, jag har tagit bort dom. Kommer inte gå in på ämnet mer än att säga att det blev gnäll. Tack för smickret :)

@ Jocke: Tackar :)

http://storm.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Herr Magnum

30 november 2009 13:33

Under gårdagen spenderade undertecknad över 6 timmar med att smeka schishkebaben på två X11:or. Den stora frågan är dock inte huruvida det är mentalt tillfredställande att köra pendeltåg 6 ggr till Kungsbacka, utan hur nöjd "kärringjäveln" är med sig själv när hon på kvällen efter avslutad tågresa utvärderar sin dag och funderar på vad hon har uträttat för viktiga saker för mänskligheten idag?

http://img339.imageshack.us/img339/610/argsifo.jpg

För er som vill ha en papperskopia på listan där mästerverket som finns i länken ovan står inskrivet så är vagnens littera och nummer:

A7FA 5254

 
Storm

Storm

30 november 2009 20:58

Sitter det en svisch-kebab i X-elvorna också? Trodde det satt ensåndär intern-urolog-palperings-pinne på dom alt. "förkolnade potatisen" ?
Sen är det väl klart att man blir lite grams när lampan pajar. heja tanten! :)

http://storm.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av storm - 19 juni 2015 10:43


Hej kära blogg, har inte skrivit här på väldigt länge. Livet tenderar att komma i vägen. Jag läste en annan blogg via Facebook som tog upp en tråkig del av lokförarnas vardag; påkörningar. (https://lokforaren.wordpress.com/2015/06/18/trots-traged...

Av storm - 27 september 2013 22:44


Första körpasset på en månad säger du? ..här kommer en bild på en silverfisk i alla fall.. ...

Av storm - 22 augusti 2013 10:01


Trångt i bajset idag.. (Edit, bild)

Av storm - 22 augusti 2013 09:55

Trångt i bajset idag.. [Bild]

Av storm - 13 augusti 2013 12:57

Andra dagen efter semestern och Falunvarv med silverfisk, vad kan gå fel.. dagen innan lyckades jag att byta alla lösenord utan att behöva ringa helpless en enda gång, tänk! Multade isär två gråsuggar utan att det började rulla/brinna eller liknande...

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20 21
22
23 24 25 26 27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Ovido - Quiz & Flashcards