Storm -En tankedump

Direktlänk till inlägg 30 november 2009

ryo-ohki och andra uteblivna pip..

Av storm - 30 november 2009 20:07

Dagen börjar, som oftast, i orderrummet uppe på Cst.. Denna dags patrull stöttes på redan i inloggningen med kravet att återigen ändra lösenord, gärna nåt med en massa siffror i som är lättare att glömma bort. Eftersom man har ett flertal olika jobb-inloggningar så spenderade jag ytterligare en kvart på att ändra alla dom också! Med lite (o) tur så kommer jag vara permanent bannad från samtlig jobrelaterad verksamhet lagom till imorgon, hmm..  

Fick ut dagens telefonkatalog körplan dock, begav mig ned till spår sex och tåg fyrtio som jag skulle köra till Borlänge. Växlaren har inte varit där och kopplat isär(?) så jag löser av den föraren som kört fram mitt tåg och förbereder rundgången. Växlaren dyker upp lite senare, han är lite sur på att även deras tågläge-monitorer har blivit bortplockade vilket föranledde förseningen.

Tför går i graven.. men vi ska iallafall EU-anpassa minuset och plusset, alltid något!   

Så nu kan jag äntligen ropa ut "tii majnus fajv, fåår, zrii, too, vaaan (buffert-assisted) takeoff!!" och även "tii plus vaan, too, trii" när min b.a.t miss-skjuter.. hmm..

--

Det är slut på pip i den lilla knappen strax under hastighetsmätaren, märkte detta när jag skulle trycka lite buffert.. Undrarns om sånt fylls på i lokstallet?

Kör iväg i lugn o ro, dagens första stopp blir Arlanda där en kille som bara måste ha flygit jorden runt alt. har seriösa köp-ionoma-problem skulle kliva på. Han har typ en och en halv kubik med olika matchande och inte matchande resväskor som ska ombord. Tur att man har en rutinerad ombordare som stressar upp sig över detta lika mycket som jag gjorde. Jag vaknar till av ett klassisk snurrande av en skjortärm i backspegeln och sedan bär det av norrut, typ tio minuter senare..

Ankommer Blg tidigt, trots en del tågmöten osv. Åker Regina till Fln där grottlåda intas i fulskrubben bakom Sj-butiken..

--

X40 och jag sätter kurs mot Stockholm efter några timmar. Den har nå knas med Tyfonen, no less! Den fungerar men det är som om den använts till att sila en duva, eller nåt. Den låter mest som en sån här:

 

Vansinnigt roliga situationer följer där jag, vid Salatrakten bland andra, "tutar" på polisen där dom kontrollerar bilisters nykterhet! Speciellt roliga kombinationer uppnåddes tillsammans med eltyfonen(som fungerade finfint)!

"Plötsligt kommer det en dubbeldäckare runt hörnet, den låter som en sparv på hasch och svischar förbi ruskigt fort!"

Efter ett par mil börjar dock tyfonen fungera korrekt igen, äsch!

Rapporterade in "felet" ändå..

I Uppsala är jag tidig och får se flertalet röda signaler, i omgångar ända fram till plattformen.

 

Plus nåt märkligt tågmöte..

--

Kör ned min X40 till Hagalund efter jag släppt av alla i Cst, misslyckas med en multning som jag även gör om några gånger. Avslutar med en norsk resett för att sedan få eländena att lira tillräckligt bra för en transport tillbaka till Cst.

Ringde inte chefen och tyckte jag skulle vara ledig imorgon? Japp!   (?)

 
 
Martin

Martin

30 november 2009 23:22

Tur att man kör godståg så man slipper ha med sig en "telefonkatalog" varje gång man ska iväg, lokaldelen räcker :-)

http://ospa.blogg.se

 
Joakim

Joakim

1 december 2009 00:19

Jag älskar när X40-tyfonen låter som en brunstig tonåring, lockar alltid fram ett asgarv där strax norr om Vagnhärad när det skall tutas mitt ute i ingenstans!

http://www.ewenson.se

 
Storm

Storm

1 december 2009 11:54

@ Martin: Då skulle du se en arbetsdag på Uppsalapendeln, motsv. papperspacke av rang..

@ Joakim: man tycker att dubbla tryckluftshorn borde fungera ännu bättre än Rc:n enkeldito, men..

http://storm.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av storm - 19 juni 2015 10:43


Hej kära blogg, har inte skrivit här på väldigt länge. Livet tenderar att komma i vägen. Jag läste en annan blogg via Facebook som tog upp en tråkig del av lokförarnas vardag; påkörningar. (https://lokforaren.wordpress.com/2015/06/18/trots-traged...

Av storm - 27 september 2013 22:44


Första körpasset på en månad säger du? ..här kommer en bild på en silverfisk i alla fall.. ...

Av storm - 22 augusti 2013 10:01


Trångt i bajset idag.. (Edit, bild)

Av storm - 22 augusti 2013 09:55

Trångt i bajset idag.. [Bild]

Av storm - 13 augusti 2013 12:57

Andra dagen efter semestern och Falunvarv med silverfisk, vad kan gå fel.. dagen innan lyckades jag att byta alla lösenord utan att behöva ringa helpless en enda gång, tänk! Multade isär två gråsuggar utan att det började rulla/brinna eller liknande...

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20 21
22
23 24 25 26 27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Skapa flashcards