Storm -En tankedump

Senaste inläggen

Av storm - 10 januari 2011 16:20

jaha, där stack tre veckor som ett modulfrånslag i Sköldinge.

Har spenderat dessa i ett försök att sluta sova, detta var dock svårare än vad man kan tro.

Fem miljoner blöjbyten senare stod man plötsligt framför det nu överfulla skåpet i lokalerna på Cst, iförd uniform..

..

en alldeles för kort stund senare ankommer mitt tåg Blg, helt utan incident(?)

Agerade springchas til en något äldre förare som skulle göra rundgången, sedan flög två timmar all världens väg..

Nu är jag på väg till Mora i ett konkurrerande bolags Regina för en något kortare överliggning på 'räkan än sommaren/hösten.

Av storm - 16 december 2010 16:45

Jag väcks av ett gäng felkoder i stil med "lågt huvudbehållartryck", "lång gångtid" samt en mängd olika komfortdito..

En kvick tjt-resa till Ks där det växlas in till tretton och senare in till tio. Det är en väldig verksamhet i ett helt dygn utan lagstadgade raster eller pauser men till slut lyckas avmultningen och den bakre enheten kan ställas av strax bredvid den större.

Ytterligare ett dygn senare återförenas Storm med sina enheter, nu på ett parkeringsspår något högre upp på bangården i Karolinska sjukhuset.


Oj vad jag älskar dig 'Nita och lilla bumpis, jag var riktigt rädd där ett tag!


Nu har jag tagit mig själv ur trafik ett tag för att studera den nya litteran.

(boggivikten landade på tre-komma-åtta med en totallängd (ej att förväxla med buffertlängd) på femtiotvå. Sth är ännu okänd, kan vara hur stor som helst)

Ehm, God Jul förresten..

Av storm - 12 december 2010 23:45

Missar mitt första möjliga passåkartåg med kanske en halvtimme, tar nästa.

Vallar runt lite på destinationen. Köper nån MAXad hamburgare. Köper ännu en termosmugg eftersom jag återigen glömt min hemma.

Med en 'Suc' sätter jag mig i Rc 1422 som just nu drar ett halvlass med sov och liggvagnar, klockan är tjugotre-fyrtiofem. Det är alltså nio vagnar plus Rc6-lok, mitt i natten och inga stopp (planerade). Fan, det är det här det handlar on!!     

Har fan inte kört tåg här sedan förra vintern, typ..

Första biten mellan Suc och Säu framförs med olika vinklingar på "hundra km i timmen" och tar därför längst tid av hela här jobbet att slutföra.

En klappdörr hade tydligen inte blivit klappad tillräckligt och därför börjat glappa istället, ett stopp i Trödje så var kvällens första trauma ur världen.

Det andra traumat handlade om två stora nollor som dök upp.

I ATC displayen alltså, efter en blankett 21 plus annan knappmanövrering.

Tur att jag präsis fyllt på med nya fina blankett tjugoett next generation, då! Dessa har extra stora fina runda som fyrkantiga fält där man kan kasta pil fylla i extra stora fina (runda?) Hsi/Msi nummer i! Ifall man har dålig syn alltså.. eller en jävligt för stor penna. Eller en dålig penna med för stor syn.. jaja, Srv hände detta schpännande äventyr.

I Uppsala blev jag insläppt efter minst tjugo ringsignaler och en förundrad befjärrad herre angående färgen på signalen.


Såg en stackare på cykel strax söder om Uppsala, klockan var väl mitt i natten/halv morgon sådär. Åk hem o sov! Vad är det för fel på dig, det är väl ingen vettig människa som är v.. hmm, varför är kaffet kallt redan.. äsch då..

tåget gick inte att komma i tid med och ankomsten blev kanske en halvtimme efter utsatt tid.. Kan ha sett en Lo i Vallvik?

Av storm - 10 december 2010 23:31

Nej, jag är (host) oskyldig!

Jag är även sjuk och håller mig undan!

Har däremot hört nåt om en ål-najter involverande en pasresa till Suc på söndag..hmm

Av storm - 30 november 2010 23:45

med förra arbetspasset i färskt minne ville jag förbereda mig bättre inför kvällen/nattens vedermödor, stoppade i sig en rejäl portion blodpudding och packade ned fräscha batterier till tok-lampan.

Tåg femtio till Falun.. Detta tåget avgår snorsent (ej försenat mind you) från (oftast) spår tre Cst och stannar (bland andra) i Uppsala för en avmultning av bakre enheten. (här kommer ytterligare en jobbig kommentar inom parentes, vilken glädje)

Denna gång lyckades jag skylta den bakre enheten som "Uppsala" och den främre som "Falun" för att göra förvirringen än mer kännbar på plattformen. (hmm.. finns det nån bra kod till DDU där slutstationen är U fast man stannar i Arn?)

I jämnhöjd med Helenelund sticker samtliga traktionsmotorer på båda enheterna(?) Rullar en stund för att se om huvudbrytaren även tänkte visa fingret. Detta händer dock inte och jag prövar att beordra pådrag igen, med positivt resultat (nåja). Stannar lite långt fram i Kn pga det hala (!) räl-laget(?) med lite glada tillrop som följd..

Skämtar lite med den assisterande föraren som ska ombesörja avmultningen i U om prospektet att köra ihop suggorna igen om jag inte kommer Ur fläcken.

Jag rullar fram en kort bit efter avmultningen i U, till min ombordares stora skräck eftersom hon befann sig på plattformen utan jacka och trodde hon nu blivit frånåkt. DDU:n ljuger, check.

Inte ett dörr/instegsfel på hela färden till Blg!? Min ombordare hjälpte en äldre dam till sin taxi och sedan fortsatte färden till Fln.

--

Att det kan vara så mycket folk på plattformen vid noll-tre noll-nio på morgonen natten! Dom vallade runt i jakten på en dörr till suggan, spår ett, som inte var låst. Blev lätt påhoppad av samma människor när jag skulle in till rastlokalen och en sifolista.


Strax innan Säter kommer jag ihåg all denna luft som finns i just denna tidtabell, antar en mer nära-vertikal position på svisch-kebaben.

Tillbaka till Uppsala, klockan är väl vid halv-sex - tiden, dag två, kommer in mot plattform åtta där jag stannar vid lämplig metertavla. Plattformen är fylld med folk, jämnt utspridd över hela plattformen(?).

Fick en mängd sura kommentarer från upprörda resenärer som minsann nu fick promenera minst en sådär hundrafemtio meter! En upprörd resenär pekade på den huvuddvärgsignalen som var närmast (nu stod den i kör-fyrtio, varsamhet) och frågade argt vad denna betydde. Jag svarade lugnt med att peka på den närmsta metertavlan och frågade vad den betydde. Förklarade vad den lilla skylten med tre nummer på gjorde för skillnad just här. Fick ett knappt hörbart fräs som svar av resenären som redan var på väg in i tåget. En annan person som var upprörd ville att jag skulle klaga till SJ (?) angående det "ofog" att vissa tåg åkte fram till signalen (??) och andra inte (frågetecken x tre). Försökte förklara att signalerna sköts av Trafikverket och.. personen var visst redan ombord, ja..

Mitt te tog slut, det blev jag upprörd över. Sådeså!

Alla resenärer från Uppsala hann med mitt tåg, vi ankom Cst nån minut efter tidtabell (pga röd signal vid sista Hsi) och jag raglade hem.

Av storm - 28 november 2010 23:45

Tar emot en brödrost på spår nitton a, en enkel-trea. Den är tämligen övertäckt med is och snö. Lämnar stockholm, riktning norrut. Stannar i Arn för lite fler resenärer, dessa med stora väskor.

Dörrfel.. inte ett sådant utan två. Dessa blir hyffsat kvickt åtgärdade medelst lite välmenande handpåläggning.

Fordonstelefonen (MobiSIR) ger upp! Den frågar nu efter sitt simkort.. Jag är rätt säker på att den här telefonen inte klarar några vattenaktiviteter, därför så vippar jag på en säkring för att starta om den. Hoppas den har glömt sina akvatiska drömmar när den startat om..

I Uppsala var allt frid och fröjd, på ett uppsalat sätt. Intressant att få åttio i ATC när man ska passera de två plankorsningarna norr om stationen.

Salsta = växelfel, fick vänta på mötande tåg för vidare färd på nedspåret.

Resterande färd var relativt problemfri om man bortser från vindriktningen i Skutskär, fifan..

Kommer ned till uppställningsbangården i Gävle, Maxim för en ihopmultning med en X40-tvåa. Här tänkte jag försöka mig på att fixa de två, nu avstängda, dörrarna som hade lite inkontinensproblem tidigare. En halvtimme senare har jag och strömavtagar-upp-pillar-stången hackat bort all svallis på, inte bara mina dörrar, utan även på den X40 som jag precis multat med! Varför inte använda växelkvasten, hörde jag nån fråga? Svaret på detta blir: Visa mig din X40 och jag ska förvisa din kvast, dvs varifan finns den? Jag tittade i verktygsskåpet, det lilla utrymmet bredvid det andra lilla utrymmet där kontaktdonen finns, även i det utrymmet där kontaktdonen finns, bakom varuautomaterna och även i det skåpet som innehåller ingenting.. suck.. Det blev jag och strömavtagarresarstången till detta äventyr, kan säga att pinnen skämdes över att få göra en sån mundan verksamhet. Jag är tämligen van att skämmas..

Alla dörrar fungerar till slut. Slut är även min rast här i Gä och en upprullning till plattformen påbörjades. För övrigt, vem är det som ställer in armstöden canarie-fågel-stajl som två avfyrningsramper för scud-missiler? Hur kan man sitta så och samtidigt nå körschischkebaben? Mina armar är inte riktigt ledade åt det hållet (än).. ?

I Tierp fortsätter glädjen med X40 i och med ett fotsteg som inte vill lira. Detta blir speciellt intressant eftersom plattformen inte blivit skottad än, jag får åter rycka ut. Ser nästan ut som en snögubbe när jag ska äntra förarhytten igen.. Precis då passar en X2:a på att passera på spåret bredvid mitt, i tvåhundra. När jag klev in i förarhytten såg jag inte ut som en snögubbe, Jag var en sån!

När jag lämnade Tierp stängde jag av fotstegseländena, gjorde nog även ett utrop om just dessa eländen. Mind the gap-aktigt.

I Arlanda gör jag ett klassiskt dubbelstopp när det uppdagades att en av dörrarna nu inte gick upp istället. Ankommer Cst med kanske tio minuters försening till detta:

Dagens fastkörda truck.. Jag och en X2-förare från spår tolv jucksade med samma truck i några minuter tills den bestämde sig för att masa sig ur vägen.

I flempan pajade ännu en dörr vilket gav mig lite step-up motion, eller snarare step-bort dito eftersom det alltid verkar vara den bortre dörren som ger upp.

Södertälje gav en 1UP på dörräventyret, denna gång stod jag på plattformen när ombordaren stängde eftersom jag redan gett upp..

I nyköping blev det en kombo: Dörrfel och växelfel

Stod där så pass länge att folk började kliva ombord förväntandes att tåget skulle gå åt andra hållet.

"kontrollera växlarna" sade fjärren, jag funderade en stund över den saknade kvasten. Gick sedan ut för att konstatera att växeln låg fel.. Fjärren lägger växeln lokalt så jag kan manövrera den från strömställaren, dock utan nån som helst respons. Växelhaveriet avnjöts utanför Kolmården (jo det var även dörrfel där också.. )..  lokf Storm och sketmånga resenärer gillar inte detta.

Gjorde ett utrop där jag förklarade att vi alldeles strax ska köra åt andra hållet en liten bit för att sedan köra tillbaka med en vänstersväng så vi kan komma förbi den heldöda växeln utan att spåra ur eller liknande.

Till slut kom vi loss från Kon bara för att fastna återigen i Åby med samma problem. Detta fick dock en rask GC-person ta hand om medans jag tittade på en röd signal.

Rasten i Norrköping blev ett skämt, on me, sedan var det dags att köra tillbaka till stok-holm.

Denna resa var med lokdraget och därför tämligen problemlöst, ända till Nbt där Lsg återigen strulade till det (orkar inte ens gå in på det..).

Ställde av loket på spår nitton i Hgl.

Av storm - 24 november 2010 08:45

Klockan noll-två fyrtiofem snubblar jag ned till disken på hotellet och hämtar min grottpåse. Fan, dom har grejat en Gi/Atkins variant på den vanliga grottisen till moi! Najs! Scandic FTW!
Använde högerspaken lite mer frekvent denna natt så tidhållningen skulle bli lite mer tågmässig (i ordets lite mer traditionella betydelse..)
anlände Cst med precis sex minuters före-punktlighet, go o gla.
Nu ska det bara genomlidas den där timmens uppvak och sedan den där timmen med bajstömning/parkering..

Fan, fina gardiner dom satt upp på spår tio-elva förresten, gult är såå inne!!

Men galon? känns lite socki-plast..

Av storm - 23 november 2010 18:45

Dagen börjar något senare än vad den borde tack vare gårdagens dygnsöverskridande äventyr. Den börjar därmed nere i Hagalund, med en skolklass växlare från götet som fått utbildning på gråsuggan. dessa ville åka med till Cst, jag välkomnade dom ombord samt beklagade / önskade dom lycka till med 'suggandet.
Lämnar Stockholm med en DDU som är helgrön!?  
I malmsjö pajar en mellandörr samt en traktionsgrupp. Pust, blev rädd där ett tag. Kändes lite overkligt liksom..
Lite senare börjar linjespänningen fluktuera med resultatet att huvudbrytaren hoppar ur, vafan!? Satsade på (hoppades) att det bara var bygelstuds eftersom jag inte kunde notera nåt knââs med kontaktledningen. Det hele lugnade sig senare och jag rullade in i Lp med några o-röda minuter..
Jahopp, rum 911 på frimis då.

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015
>>>

Tidigare år

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Ovido - Quiz & Flashcards