Storm -En tankedump

Senaste inläggen

Av storm - 3 oktober 2010 19:30

"Tåget är ju felvänt!" Utbrister jag när jag är på väg ned till spår tre och den ansamling storfordon som ska omvandlas till tågfärden 59 om en rätt lång stund. Denna felvändning innebär att den manövervagn jag tidigare varit så glad över att få köra tillbaka till Cst nu står mot stoppbocken och blinkar rött mot mig när jag plockar ur tågvärmen. Äh..
Startar upp. Om man bortser från ett smått glapp i min dåvarande kompetensgrad så gick det snabbt och smidigt, inte alltför många saker som pajade. Verksamheten övergick till att invänta den ombordare som skulle hjälpa mig backa ut till plattformsspåret. Som till slut ringer för att förfråga mig varför inte jag kört ut tåget ännu?
?
..
Ingen var tydligen satt på detta jobb men som tur var hade min ags kvar sin 59-behörighet och backningen inleddes samt avslutades med ett gnissel på spår ett, strax innan avgången.
Själva resan till Cst gick väldigt smidigt.

Man kan även säga att lövhalkesäsongen nu officiellt är invigd!

Av storm - 2 oktober 2010 20:30

SIFO-systemet ligger nere denna dag vilket inleder en räcka telefonsamtal som terminerar i en kopp kaffe i bistron på tåget jag skulle köra till Blg. Eller skulle ha druckit om inte coffeequeen fjollat ur och gjort kaffet sådär stockholmsaktigt (fin färg men ruskigt blaskigt). Fick ett löfte om en uppsökande kopp vid Uppsala istället, bra där.
Norr om uppsala börjar bromstrycksvakten pipa!? Eller åtminstone är det samma summer som den använder som plötsligt låter. Efter en stund när mitt krampaktiga tag om tidbromsventilen lättat och jag försäkrat mig om att inget verkar brinna, fara omkring alt. allmänt vara U.F så är pipet bara rejält nerv-promenerande.   
Kollade i bakre hytt att inte den bromstrycksvaktsställaren (pust) stod i "till", sedan pep jag vidare (suck)..
I Djurås (jo jag har nu bytt tåg) rycker några ungdomar upp en dörr i farten, jag ska precis lämna plattformen. Lång tyfonstöt och en tvärnit plus ett par utrop senare står jag, mina ombordare, en förare från Tågkompaniet(?) samt de tre ungdomarna ute på plattformen igen. De unga herrarna utstår ännu en utskällning, denna gång av bloggskrivaren, sedan rullar tåget vidare norrut. Exklusive tre unga män. Dessa hade även vissa problem att komma ombord på Tågkompaniets(?) Vagnar under resten av dagen, märkligt nog..?!
I Rättvik var det sketmycket folk, av nån marknadsmässig anleitnung?   
I Mora var det dock lika dött som alltid och jag gjorde min rundgång med mycket liten tidsspill inför färden mot Borlänge.
Passresa tillbaka till Mora, hotell räkan..

Av storm - 29 september 2010 20:25

Jag har inte presterat en enda tågmeter på strax över en vecka nu.. bullerabstinensen och bristen på undersömn är påtaglig, det kliar överallt och så vidare.. Har lyckats tjata mig till ett par Uppsalavarv nu på fredagsmorgonen, inför den Morahelg som stundar därefter..

Sammanställde en enkät som jag och herr NEJ! satt ihop, det tog en.hel.dag att få det satans Wirus-offence-paketet att göra som jag ville. bara nån liten bild och en graf samt lite text.. sjukt impad.. tjänstefri dag mañana, öl i kylen..

Av storm - 19 september 2010 23:45

"Hur tänkte du där, öppna med påsen?"

Säger en storväxt man täckt med nästan lika stora tribals samt inklämd i en lätt illasittande bäbisblå pikétröja med "ämmteeelllll"-logga. Han har precis stängt sina dörrar när den skäggige, stressade och kanske fyrtiåriga resenären bestämmer sig för att mosa sin nyköpta [stoppa in ett ord för "nåt dyrt i en liten fjunsig designerpappåse" här] mellan dom, ett lamt försök att hindra dörren från att gå igen.

Stunden därinnan hade samme piké/tribalman vrålat "STOORM" över hela plattformen åt en person han uppenbarligen kände igen.

Man har inte så värst gott om tid att småprata med folk på platttformen som tutf så våran konversation varade i en och två tredjedelars C20-dörrstängning med påsklämmet som slut-dito. När den stressade mannen vände sig om stod det även två rödklädda skäggiga herrar bakom honom för en lätt erinran, denna gång exklusive batong.

blå-pikén och jag skiljs åt med varsitt gangsign, honkey edition, och jag travar upp på "basen".

---

Jag tar emot en X2:a på arton och ska precis rulla mot Karlberg när golfbilen med städtanterna dundrar över spåren framför, vilt viftande med diverse cigaretter och andra tillhyggen jag väljer att inte nämna. 

Stannar, släpper på dom för en urplockning jag trodde skulle ske på Norra bantorget. Gör ett über-över-seriöst välkomnande á-la X2000 utropsmanual där jag önskar dom en riiiiiktigt trevlig resa.

När jag stått på Nbt sådär riktigt länge dyker ombordarna upp och vi får allt klart inför färden mot Malmö(Linköping).

Precis innan jag släpper dörrförreglingen invid spår elva gör jag ett ytterligare über-utrop i samma förstaklass-X2000 stajl som innan vilket genererar lite glädje från förstaklassmadamen samt bistroflickan.. Måste ju önska dom en trevlig arbetsdag juh!

--

Hur kommer det sig att kaffet, som oftast, sinar i jämnhöjd med Årstaberg förresten? Lagom till att öronen slutat ringa av bromstrycksvakten och retardationskontrollen är snutt-muggen finito.. suck..

Gps:en i Mobi-smäcket var nere på denna enhet så mitt DiLeva-knep var en no-go denna gång. Dock var ATC och de två hastighetsmätarna rörande överens om att ekipaget var i lämplig och regelmässig ö-hast. 

--

[En bit utanför Gnesta]

Strax efter Katrineholm står två sammanbitna S.F.D och lurar efter en kurva. Det börjar redan skymma så jag upptäcker dem sent, får iväg en kort tyfonstöt. Ljudet var dock tillräckligt för att avskräcka den ena och endast en KA-TJONG lät sig höras från plogen denna gång. Junior chapter S.F.D:s brukar som tur är knappt nå upp till kopplet, trots deras beslutsamhet..

--

I Kimstad var det fortfarande fyrtio km/h som Sth och jag får denna gång vänta en liten stund på att åka igenom. 

Någon har tejpat små pytte-reflexer på alla räl-infästningar-mot-syll en ganska lång sträcka mitt i banarbetet. Kändes ganska TRON-aktigt att rulla över, riktig disko-fiiiliiing!

När jag blir avlöst försöker jag roa (mig) med att endast svara den avlösande föraren med olika kombinationer av "va?", "nej!" och "hur menar du nu?" oavsett vad han får för sig att säga.. med ett rätt ouppskattat resultat (från honom)..

Tar plats i rastlokalen i Linköping för en mini-middags-låda och en teve fylld med valfläsk..

--

Hemresan blir rejält sen när jag lyckas missa min "slot" på samma banarbete samt råkar ut för andra tågigheter efter spåret.  

Tisdag, utbildning?

Av storm - 17 september 2010 12:33

Snortidigt nere i Hagalund, rullar upp ett tåg som ska till Västerås (jo det går tåg dit också, ibland)

Kommer fram, gör rundgången och går till rastlokalen för lite pappersarbete och en kaffe. Dock är tiden slut lagom till att kaffemaskinen säger "ta din dryck". Detta sammanfaller lite olyckligt med att det inte finns en enda pappmugg i hela västerås (Bullen hade minsann en pappmugg, han)! Funderar en kort stund på att helt sonika stjäla med mig en finmugg som jag kan återlämna nästa gång jag är här (tre-fyra månader). Inser dock att detta kommer krossa hjärtat på en totalt ovetande kontorsgeneral eller två, sedan så är jag alldeles för ärlig för att sno nåt bara sådär!!   

Två munnar tung/svalgbrännande kaffetypnånting och en diskad, tillbakaställd finmugg senare var det dags att lämna Vä för detta halvår.. Stod det inte en såndär märklig radda ölburkar på spåret bredvid?

Mmmmh, öööl...

Dessa ser dock mer ut som domdär Ubuntu-cola-burkarna..  

Mmmmhh, cooola..

En annan radda liknande burkar hade pajat i Barkarbytrakten och gjorde att min ankomst blev eftersatt med en ungefärlig kvart eller så.. jaja.. Fan jag blev verkligen sugen på bärs nu!! 

Av storm - 16 september 2010 13:15

En skaplig sömn(?) och rejäl tallrik skiv-gris senare står man åter vid samma 'sugga som gårdagen.

Den har inte blivit friskare men ej heller nå sämre. De flesta resenärerna har tagit ett lokaltåg till Nässjö för att där hoppa på ett passerande "eks" mot Stockholm. Vi rullar in i N ungefär en timme efter våran tidtabelltekniska ankomst pga den tidigare spruckna nattvilan..

På skyltarna står det våran nya ankomst och avgångsstid samt "X2000" !? Inte alltför otroligt så kliver även ett sällskap ombord som undrar lite vars deras frukostar är nånstansch..

Fjärren vill be om ursäkt för att dom lagt ett pendeltåg framför oss mot Linköping, jag skrattar lite och lugnar dom med orden "jag har 33% av full dragkraft på denna kärra, tror inte jag behöver oroa mig för ett pendeltåg"..

Ombordarna fick fullt upp med att beställa taxi, fråga på tåg och nu även att beställa frukostpåsarna som saknades. Allt detta medans jag försökte navigera alla banarbeten samt nu även ett välkommet nytillskott i form av ett rälsbrott strax efter Norrköping.

Med två timmars försening anländer vi Cst, jag har en del att ta upp på den APT som jag nu är sen till..

När jag kommer hem inser jag att jag har blivit berövad större delen av min kroppsvärme (tack för den, gråsuggan) och tvingar mig själv att genomlida en timme i badkaret med ett glas brunt.. 

Av storm - 15 september 2010 21:30

Ett varv på uppsala passerade som, ..pja, endast ett varv på uppsala lyckas med. 

Nästa grej var X2000 X40 till Jönköping! Jag hade förhört mig om vilket fordon som skulle framföras och hade anpassat min packning därefter: Waffen SJ kepsen, tjocktröjan och hörselplopparna. (har ingen pannlampa, den har pajat).

Av nån anleitung så ska tåget avgå från spår 18a denna dag och förvirringen/irritationen/uppgivenheten bland våra kunder kommer bort som ett paket hos Bring®..

När det väl dyker upp en 'sugga så är den i ett sorgligt skick, tillåmed för en X40.. Trasiga HVAC:er, knappt någon innerdörr som fungerar, vindrutespolningen trasig. Dock var det mest intressanta dom två (av tre möjliga) avstängda traktionsmotorerna!? Jaja, åtminstone så är det ju lite cozy i förarhytten..    

Det är tämligen tätt med banarbeten på väg (spår) mot Nässjö varav det nyligen olycksdrabbade i Kimsta. De flesta har någon form av hastighetsnedsättning vilket, tillsammans med alla röda signaler och bristande klämm i gaspedalen gör att förseningsminuterna sköljer över runt, över och förbi ens framfarkt..

Mina ombordare gör ett kanonjobb och lyckas pussla samtliga resenärer till andra tåg, bussar alt taxibilar innan det var dags att ställa av nere i Jö, en timme efter tidtabell..

Av storm - 14 september 2010 22:45

Soor-dag idag, ska man få sova eller blir det nåt extra-vehikulärt?

Nja, ett par gråsuggor ville bli avmultade och förflyttade.

Fjärrmadamen suckade när jag ringde eftersom hon antog att jag skulle behöva dra ut båda till C-gruppen för att där portionera ut lämpliga doser X40 till lika (nåja) lämpade spår i närheten.

Dock var dom staplade på rätt sätt och jag förflyttade den främre till spår tolv (?) via C-gruppen. Sedan körde jag den bakre till Hagalund.

Tog mig in till Cst igen, gick hem.. (?) Va?

..


Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015
>>>

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Skapa flashcards